Viihdemedia ei ole enää haukkumasana. Ainakaan jokaiselle meistä. Kaikki mediasisältö on muuttunut viime vuosina paljon viihteellisemmäksi. Ilta-Sanomien Marko Lempisen mukaan viihteellisyys näkyy etenkin siinä, että asiat kerrotaan mediassa yhä enemmän ihmisten ja tunteiden kautta. Miten median viihteellistyminen vaikuttaa organisaatioiden viestintään ja markkinointiin?

Jos muistelemme, miltä perinteinen media – vaikkapa Hesari ja Ylen tv-uutiset – näyttivät kymmenen vuotta sitten, on vaikea uskoa, että kyse on nykyisin edes samoista medioista. Meininki on muuttunut melkoisesti.

– Media on viihteellistynyt todella paljon, jos ajatellaan koko median kenttää. Esimerkiksi monet asiat, aihealueet, käsittelytavat ja tapahtumat, jotka aiemmin olivat vain iltapäivälehtien tai muutamien aikakauslehtien ja myöhemmin kaupallisen radion ”yksinoikeutta”, ovat nykyisin koko mediakentän omaisuutta. Esimerkkinä vaikkapa viime viikon Linnan juhlat, joista jokainen väline nykyisin tekee kattavia ennakoita, uutisseurantaa ja jälkikäteisjuttuja, toteaa Ilta-Sanomien Marko Lempinen.

Hän on yksi ”Tehokas mediaviestintä 2018” -koulutuksen luennoitsijoista.

Lue koko artikkeli sen alkuperäisessä julkaisupaikassa True.fi:ssä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.