Journalisti toivoo, että tiedottaja-markkinoija osaisi asettaa itsensä journalistin asemaan: selvitä sinulle tärkeiden medioiden uutiskriteerit ja niissä työskentelevien toimittajien tarpeet. Ilta-Sanomien Marko Lempinen synnyttää juttunsa usein aivan itse, mutta osa juttuideoista tulee myös yrityksiltä ja yhteisöiltä.

Tiedottajan ja markkinoijan on aina hyvä tietää, kuinka mediat ja journalistit keksivät aiheensa. Maailmassa on vähän ilmaisia lounaita eikä juttujen aiheitakaan yleensä sada aivan valmiina taivaasta. Ilta-Sanomien Marko Lempinen kehittää juttuaiheensa monella eri tavalla.

– Juttuideointi on monenlainen keitos. Osan jutuista ideoin itse, osa tulee pomoilta, jotkut puolestaan erilaisilta yhteisöiltä sekä niihin liittyviltä kontakteilta. Jonkun verran aiheista tulee yrityksiltäkin, kertoo Lempinen.

– Kun idea jutusta syntyy, sen jälkeen pitää aina pohtia tarkasti sitä, miksi tämä juttu pitäisi tehdä. Mitkä ovat sen pointit? Mihin sen ehdottomasti pitää vastata? Mikä on sen viesti? Mikä olisi sen paras jäsennystapa?

Juttuidean jälkeen alkaa Lempisen duunissa materiaalin keräys, siis haastattelut ja muun datan kerääminen.

– Kun aineisto tuntuu olevan kasassa, sen jälkeen teen vielä tiukan jäsennyksen. Sitten vaan kirjoittamaan…

Ilta-Sanomien Marko Lempinen on yksi ”Tehokas mediaviestintä 2018” -koulutuksen luennoitsijoista.

Artikkeli on julkaistu alunperin True.fi-palvelussa. Lue juttu kokonaisuudessaan täältä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.