-
Kun mietit ulkoistettua viestintäapua – huomioi nämä
•
Nykyajan nopeatempoisessa maailmassa organisaatioiden on tärkeää viestiä selkeästi ja tehokkaasti. Ulkopuolinen viestinnän ammattilainen voi toimia korvaamattomana kumppanina tässä tehtävässä. Varsinkin, kun kumppanin kyky, motivaatio ja asenne resonoivat tarpeisiisi.
-
Viestijä, ajattele toimittajaa asiakkaana
•
Toimiva yritysviestintä edellyttää hyviä ja avoimia suhteita eri sidosryhmiin. Myös toimittajiin, joita kannattaa mediasuhteiden rakentamisessa ajatella tärkeinä asiakkaina.
-
Millä saisin median huomion?
•
Kyky tehdä uutisia on taitolaji. Lähes jokainen tiedote voi olla uutinen. Siksi tehokas keino on ymmärtää uutistyön logiikka ja hyödyntää sitä organisaation päivittäisessä viestinnässä.
-
Miten voit hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannossa?
•
Viestintäammattilaisena tekoäly kiinnostaa. Varsinkin siitä näkökulmasta, miten tekoälyn käyttö asiakkaille tehtävien sisältöjen tuottamisessa hyödyttäisi meitä molempia. Kysyin siis asianosaiselta eli ChatGPT:ltä tapoja, joita voisin hyödyntää tekstien tekemisessä.
-
Joko teit LinkedIn-profiilisi uudenvuodenhuollon?
•
Uuden vuoden alkaminen näkyy selvästi LinkedInissä. Monella on vaihtunut työpaikka, tai tutuille verkostossani on tapahtunut muita uusia asioita elämän- ja urapolulla. Tietoja päivittäessä on hyvä katsoa koko profiiliaan uusin silmin.
-
Vuosikello on viestijän luottokaveri
•
Uusi vuosi odottaa taas kulman takana. Viestintä- ja markkinointiyksiköissä käy kuhina, kun mietitään mitä, milloin, kuka ja miten kaikki tehdään? Tekemisten aikataulutus ja ideoiden listaaminen vuosikelloon on iso apu: se antaa näkemystä yksittäisten sisältöjen ja kampanjoiden osuvuudesta kokonaisuuteen ja asetettuihin tavoitteisiin.
-
Viestijä, iskikö kriisi – mitä sanoo kriisiviestinnän suunnitelmanne?
•
Kriisiviestinnässä on tärkeää olla nopea. Muista kuitenkin maltti, jotta pääviestit tilanteesta eivät synnytä uusia ongelmia. Muista myös huomioida erilaiset kohderyhmät; kriisiviestintää ei tehdä mediaa varten.
-
Tarjouspyynnön taikaa – tiedä mitä tilaat
•
Tarjouspyyntö, briiffi, toimeksiantokuvaus. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Käytetystä nimestä riippumatta kyse on kuitenkin yhdestä oleellisimmista asioista markkinointiin ja viestintään liittyvissä toteutuksissa. Ilman asiallista briiffiä toteuttaminen on ”musta tuntuu” -toimintaa ja lopputulos pahimmillaan turhaa työtä.
-
Pääsittekö mediaan – mutta juttu onkin täynnä virheitä
•
Uutistyö perustuu kansalaisten oikeuteen saada tietoa, ja se on keskeinen osa sananvapautta. Sananvapauteen kuuluu myös vahvasti vastuu, joten toimittajan velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen. Niin toimittajalle, yleisölle kuin jutun kohteelle on tärkeää, että uutisen tiedot on tarkistettu mahdollisimman hyvin.
-
Ansaittu media houkuttaa – tarjoa toimittajalle uunituoretta asiaa tiedotteella
•
Medianäkyvyys on yksi viestinnän yleisimmistä tavoitteista. Ihan jo siksi, että ansaittu medianäkyvyys on uskottavampaa ja siten vaikuttavampaa kuin vastaavan viestin välittäminen omissa kanavissa tai mainonnalla.