”Milloin tiedote kannattaa lähettää mediaan?” on kysymys, jonka moni tiedottaja ja viestintäihminen esittää itselleen viikoittain. Yhtä pätevää sääntöä ei ole, mutta perjantai-iltapäivää en kyllä suuremmin suosittelisi.
Lue lisääKirjoittaja: Kai Tarkka
Onko tuttu tilanne sinulle, pomollesi tai jollekin yksikkösi asiantuntijalle? Lue artikkelista, kuinka toimittajan haastattelusta voi selvitä hengissä.
Lue lisääSuomalaiset mediat käyttävät hyvin pitkälti aivan samoja kanavia kuin sinäkin: sähköpostia, puhelinta, henkilökohtaisia (virtuaali)tapaamisia, verkkomedioita ja sosiaalista mediaa. Niin on siis sinunkin tehtävä.
Lue lisääHyvä mediasuhde lisää myyntiäsi ja vaikuttavuuttasi, parantaa mainettasi sekä kasvattaa brändiarvoasi. Median avulla voit saada yhteisösi asialle julkisuutta ja näkyvyyttä. Tämä edellyttää kuitenkin sinulta oikeaa toimintaa median suuntaan. Kärsivällisyys palkitaan, sillä pikavoittoja on mediasuhteissa hyvin harvoin tarjolla.
Lue lisääHaastattelu on eräs tyypillisimmistä tavoista hankkia tietoa viestintä- ja markkinointisisältöjä varten. Kuinka kaikkia osapuolia hyödyttävä haastattelu kannattaa toteuttaa?
Lue lisääSuomalainen journalisti ja journalismi ovat kovassa puristuksessa. Yleisöä kiinnostavaa sisältöä syntyy koko ajan enemmän virallisten medioiden ulkopuolella. ”Sisältömarkkinointi” on ollut jo pitkään eräs journalistien ehdottomista inhokkisanoista. Mikä muu suomalaisia journalisteja ärsyttää?
Lue lisääEn tiennyt hisseistä enkä varsinkaan niiden tarkastamisesta aikaisemmin oikeastaan yhtään mitään. En ole vieläkään mikään superasiantuntija, mutta hissitarkastajan muistelmateoksen toimittaminen oli valaiseva kokemus.
Lue lisääJournalisti viihtyy somessa kuten me muutkin kuolevaiset. Siksi myös mediatiedotteiden ja muun mediasisällön jakaminen kannattaa somessa. Tiedotteeseen tai artikkeliin liitetty hyvä kuva, video tai infografiikka lisäävät niin toimittajien kuin muidenkin someseuraajiesi kiinnostusta sisältöjäsi kohtaan.
Lue lisääSomekohu ja sen ennakointi ovat jo työelämän arkipäivää. Kohu voi syntyä hyvinkin pienestä asiasta – tai olla syntymättä, jos juttuun osaa reagoida nopeasti oikein.
Lue lisääAsiakas on aina oikeassa. Ihan oikeasti on. Silloinkin, kun on väärässä. Tässä on kolme opettavaista tarinaa siitä, kuinka sisällöntuottaja ei onnistunut tuottamaan sitä, mitä asiakas oli toivonut.
Lue lisää