Esimerkkitiedote – näin sen teet käytännössä

Meiltä pyydetään säännöllisesti apua tiedotteiden tekemiseen. Autamme mielellämme, mutta kokosimme myös mallipohjan DIY-tekijöille. Kopioi tästä toimivan tiedotteen rakenne itsellesi, ole hyvä!
esimerkkitiedoteTiedote 1.1.2020
Vapaa julkaistavaksi heti / 1.1.2020 klo 9.40

Pääotsikossa paras on 5 sanaa

Tästä alkaa tiedotteen ingressi, joka tiivistää ja kokoaa sen, mistä otsikossa ja tiedotteessa on kyse. Käytettävissäsi on noin pari-kolme lausetta. Olennaista on, että tiedotteen otsikon ja ingressin lukemalla saa olennaisen informaation tiedotteen koko sisällöstä.

Tiedotteen leipäteksti kertoo sen, miksi ja mistä tiedotteessa on oikeasti kysymys. Lyhyet lauseet ovat hyviä. Samoin selkeät ilmaukset. Jos joudut käyttämään lyhenteitä tai oman alasi erikoisilmauksia, avaa niiden merkitys lukijalle. Harva journalisti ei ole jokaisen alan asiantuntija.

– Tiedotteeseen kannattaa myös lisätä suoria lainauksia. On kuitenkin syytä muistaa, että näiden suorien lainausten lisäksi mediaan saattavat päätyä myös muut osat tekstistä suorina lainauksina. Tiedotteen lopussa näkyvä ensimmäinen lisätietojen antaja ikään kuin allekirjoittaa koko tiedotteen sisällön omiin nimiinsä, muistuttaa viestinnän monitoiminainen Tia Härkönen.

Väliotsikoilla nostat esiin muita uutiskärkiä

Tiedotteesi on juuri niin hyvä kuin sen otsikko on. Jos tiedotteella on huono otsikko, juuri kukaan ei lue sitä, vaikka aihe olisi kuinka kiinnostava. Pääotsikon lisäksi voit väliotsikolla nostaa esiin kiinnostavan lisähuomion tai asioita, joita haluat lukijalle tarjota.

Moni miettii, mikä on tiedotteen oikea pituus. Jos asiaa on paljon, on perusteltua kirjoittaa pidempiä tiedotteita. Toisaalta jos asiaa on vain hyvin vähän, kannattaa miettiä, onko tiedote asiallenne paras viestintäkeino ja media paras kanava?

– Asian kuin asian voi tiivistää noin 3000 merkkiin. Asioista syvemmin kiinnostuneille henkilöille voi aina tarjota lisätietoja ja sisältöjä tiedotteeseen liitettyjen linkkien kautta, toteaa Härkönen.

Nyt aletaan jo vähitellen lähestyä perustiedotteen loppua. Muistutuksena vielä, että tiedoteteksti ei ole mainostekstiä. Vältä adjektiiveja, joiden käytölle ei ole tarjolla hyvin selviä perusteita. Superlatiivien käyttö ei ole tiedotteissa koskaan suositeltavaa. Ellet todella ole paras!

LISÄTIETOJA ANTAA
Tia Härkönen
Viestintäpalvelu Scribo & Consulite
p. 050 5871 007
tia.harkonen@viestintapalvelu.fi

Lisää loppuun myös oleelliset ja sisältöänne sekä organisaatiotanne koskevat #hästägit ja linkki mediapankkiinne. Tiedotejakelujärjestelmissä on näille valmiit kohdat, joihin omat tietonne lisäätte.