Journalisti viihtyy, mutta tekee myös duunia somessa siinä kuin me muutkin kuolevaiset. Siksi myös mediatiedotteiden oikeanlainen jakaminen kannattaa somessa. Tiedotteeseen liitetty hyvä kuva, video tai infografiikka lisäävät niin toimittajien kuin muidenkin someseuraajiesi kiinnostusta tiedotettasi kohtaan.

Facebook tavoittaa Suomessa lähes kaikki, Instagramin käyttö on kasvanut vauhdikkaasti, mutta erityisesti Twitter on Suomessa toimittajien kansoittama palvelu. Oikein muotoiltu ja jaettu twiitti saattaa siksi tavoittaa erittäin hyvän määrän varsinkin uutistoimittajia.

Tee tiedotteestasi somempi

Lehdistötiedote / mediatiedote ei ole sellaisenaan kovin kiinnostava formaatti, joka sopisi someen sellaisenaan. Pelkkä yksittäinen tiedote ei yleensä aloita aktiivista somekeskustelua. Mikäli tiedotteen muodossa on kuitenkin jotakin erityistä tai kiinnostavaa, sitä voidaan parhaassa tapauksessa lähteä jakamaan eteenpäin jo pelkän muotonsa vuoksi. Infografiikka tai video saattavat olla tällaisia hyviä tiedotteeseen liitettäviä muotoja ja ominaisuuksia, joiden avulla tiedottaja ja markkinoija voivat yrittää lisätä tiedotteen näkyvyyttä.

Journalisti tarttuu helpommin hyvin muotoiltuun tiedotteeseen

Valmiiksi jutuksi / artikkeliksi kirjoitettu tiedote otetaan journalistien keskuudessa vastaan kahdella eri tavalla: nykyisin medioissa ollaan yhä useammin tyytyväisiä siihen, että teksti on valmiiksi artikkelimuotoista ja helposti lainattavissa median omaan käyttöön. Toisaalta eräät journalistit kokevat valmiiksi artikkelien muotoon kirjoitetut tiedotteet heidän tontilleen tunkeutumisena ja jopa heidän varpailleen astumisena. “Sisältömarkkinointi” on edelleen monelle journalistille yksi pahimmista kirosanoista.

Niin tai näin, tiedotteen muokkaaminen helposti lähestyttäväksi ja kiinnostavaksi on aina kannattavaa. Sillä ei yleensä häviä mitään, mutta mahdollisuudet tiedotteen suurempaan huomioon paranevat. Toimittaja tarttuu kyllä tiedotteeseen, jos se sisältää uutisoimisen arvoisia asioita. Uutiskriteerit on siksi syytä pitää aina mielessä.