Olemme jo vuosia pitäneet poliitikkoja lähtökohtaisesti epärehellisinä hyypiöinä. Tunnustan, olen tähän itsekin syyllinen. Mediat ovat olleet tässä parjaamisessa meidän muiden mukana, elleivät jopa aivan etunenässä. Nyt epärehellisyydestä syytetään mediaa itseään. Mitä journalistit ajattelevat omasta asemastaan?

Useat poliitikot ovat ottaneet elämäntehtäväkseen maksaa medialle vuosien kuluessa saamansa haukut takaisin. Maailman arvostetuinkin media – mikä se sitten kenenkin mielestä onkaan? – on jonkun ihmisjoukon mielestä nykyään pelkkä kurja valemedia.

Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiselle median tukala tilanne ei ole helppo asia. Oma kohderyhmä pitäisi tavoittaa, mutta samalla ei saisi pyllistää kaikille muille. Markkinointi, mainonta ja mediasuhteet ovat edelleen tehokkaita työkaluja, mutta kuinka osaisi kohdistaa sanomansa oikein?

Muutu – mutta pidä järki päässä ja tavoite mielessä

Muuttuneessa mediamaailmassa pitää muuttua itsekin. Jokin raja kannattaa kuitenkin muutoksen keskelläkin säilyttää.

Monessa organisaatiossa harkittiin muutama vuosi sitten MV-lehdessä mainostamista. Olihan se silloin uusi mediailmiö. Olin muutaman kerran tällaisissa keskusteluissa itsekin osallisena. Harva siihen hommaan kuitenkaan ryhtyi.

Vihamedioita tuskin löytyy kauhean monen yrityksen mediajakelulistoiltakaan. Riski siitä, että oma tiedote löytyisi täysin tunnistamattomaksi editoituna vihamediasta, ei oikein yrityksiä innostanut.

Toisaalta kansainvälisiä mediatoimistoja käyttäneet suomalaisfirmat ovat joutuneet useamman kerran tilanteeseen, jossa heidän mainoksiaan on ilmaantunut eri puolille maailmaa viha- tai pornosivustoille. Kun sopimuksia on toimistojen kanssa tehty ja tavoitteita sekä kohderyhmiä määritelty, on unohdettu rajata tietyn tyyppiset sivustot kokonaan mainonnan ulkopuolelle.

Kohderyhmä on ehkä tavoitettu, mutta brändin kirkastamistavoitteet taisivat jäädä saavuttamatta.

Mitä media itse tästä ajattelee?

Jatkuva keskustelu valemedioista ja median kriiseistä ei ole helppoa niissä työskenteleville journalisteillekaan. Kiinnostavaa sisältöä pitäisi tuottaa, omasta itsenäisyydestä ja journalistisista periaatteista pitäisi pitää tiukasti kiinni, mutta toisaalta median omistajat vaativat journalisteilta jatkuvasti mitattavia tuloksia.

Paras tapa saada tietoa siitä, mitä media ajattelee ja mitä he markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilta haluavat, on kysyä asiaa heiltä aivan suoraan. Ihan helppoa se ei ole, mutta mahdollisuuksia on kyllä olemassa.

Kokeneen markkinoijan ja tiedottajan mediapakki -koulutus 28.11.2019

Olen itse järjestänyt monen vuoden ajan mediakoulutuspäiviä, jotka on suunnattu kokeneemmille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille. Niissä ovat esiintyneet eri medioiden journalistit, jotka ovat omin sanoin päässeet paljastamaan oman mediansa tunnelmat, toiveet ja tulevaisuuden näkymät. Samalla he ovat olleet vapaasti koulutukseen osallistuneiden ihmisten tentattavissa.

Tänä vuonna koulutuspäivä järjestetään 28.11. Helsingissä. Mukana ovat Verna Vuoripuro Hesarista, Antti Hirvonen Ylestä, Hanna Eskola Kauppalehdestä, Harri Junttila Tekniikka & Taloudesta sekä Mia Lindström Vantaan Sanomista. Eri alojen journalistit erilaisin taustoin erilaisista medioista.

Jos olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja siihen osallistumisesta omalla erikoisalennuksella, niin ota yhteyttä info@viestintapalvelu.fi