Hyvä mediasuhde lisää myyntiäsi ja vaikuttavuuttasi, parantaa mainettasi sekä kasvattaa brändiarvoasi. Median avulla voit saada yhteisösi asialle julkisuutta ja näkyvyyttä. Tämä edellyttää kuitenkin sinulta oikeaa toimintaa median suuntaan. Kärsivällisyys palkitaan, sillä pikavoittoja on mediasuhteissa hyvin harvoin tarjolla.

1. Ole luotettava – pidä aina lupauksesi
Median on voitava luottaa siihen, että tarjoamasi tiedot pitävät paikkansa. Aina.
Jos lupaat medialle jotain, niin pidä kiinni lupauksistasi.
Kun kerran sössit asiasi median silmissä tai jäät kiinni liioittelusta, on maineen palauttaminen tuskallisen pitkä ja vaikea prosessi.
En suosittele kokeilemaan. Kaverit ovat kertoneet, ettei kannata. Uskon heitä.
2. Yhtä ainutta varmasti toimivaa mediasuhdetemppua ei ole olemassa
Jos mediasuhteiden rakentaminen olisi helppoa, niin sinä et lukisi tätä artikkelia. Ei tarvitsisi, koska käyttäisit valmista hokkuspokkus-kaavaa, jonka ansiosta media söisi kädestäsi ja julkaisisi kaiken, mitä haluatkin.
No, hyvät mediasuhteet eivät synny ilman vaivannäköä eikä mitään ihmekaavaa ole olemassa. Onneksi.
Haluaisitko sinä itse lukea-katsoa-kuunnella sellaista mediaa, joka julkaisee kaiken sinne lähetetyn sisällön kritiikittä aivan sellaisenaan?
Tuskinpa.
3. Jokaisessa organisaatiossa on mediaa kiinnostavia asioita
Kaikkien organisaatioiden kaikki asiat eivät kiinnosta kaikkia medioita. Tämä on täysin selvää.
Sen sijaan jokaisen organisaation jokin asia kiinnostaa aivan varmasti jotakin mediaa. Tämä on myös aivan varma asia.
Tiedottajan ja markkinoijan tehtäväksi jää näiden kiinnostavien asioiden etsiminen ja löytäminen. Jotta media saadaan asioistasi oikeasti innostumaan, on uutisarvoiset asiat osattava paketoida median ruokahalun herättävään muotoon.
Osaatko sinä jo tehdä kiinnostavia mediatiedotteita tai julkaista postauksia / bloggauksia / artikkeleita, joista media voi saada helposti jutunaiheita?
4. Seuraa sinulle tärkeimpiä medioita ja opi niiden uutiskriteerit
Miten hyvät mediasuhteet syntyvät ja mistä tiedät, mitä medioihin kannattaa milloinkin tarjota? Ainoa pidemmän päälle toimiva ratkaisu on organisaatiollesi tärkeiden medioiden aktiivinen seuraaminen ja niiden sisällöistä oppiminen.
Lue, katso ja kuuntele niitä medioita, joiden uutisointi on tärkeää sinun omille asiakkaillesi ja sidosryhmillesi. Opettele näiden medioiden uutiskriteerit, niin osaat tarjota juuri oikeisiin medioihin täsmälleen oikeanlaista sisältöä.
Hyvät medisuhteet eivät ole rakettitiedettä. Toisaalta ilman median perusasioiden tuntemustakaan ei mediasuhteiden rakentamisessa kovin pitkälle pötkitä.