3 vinkkiä ansaitun median äärelle

Ansaittu media kiinnostaa kaikkia. Organisaatiosi uutisen saaminen mediaan on helpompaa, jos mediasuhteet ovat kunnossa. Tämä edellyttää kuitenkin pitkäjänteistä toimintaa median suuntaan. Kärsivällisyys palkitaan, sillä pikavoittoja on mediasuhteissa hyvin harvoin tarjolla.

1. Seuraa sinulle tärkeitä medioita ja tunnista uutiskriteerit

Miten hyvät mediasuhteet syntyvät? Entä mistä tiedät, mitä medioihin kannattaa tarjota ja milloin? Parhaaseen lopputulemaan pääset, kun seuraat aktiivisesti organisaatiollesi tärkeiden medioiden juttuja ja opit niiden sisällöistä. Myös toimialasi uutisten kirjoittajiin kannattaa perehtyä. Kuka toimittaja saa juttuineen sinut innostumaan?

Lue, katso ja kuuntele niitä medioita, joiden uutisointi on tärkeää sinun asiakkaillesi ja sidosryhmillesi. Tunnista näiden medioiden tapa toimia ja analysoi uutisten kärkiä, niin osaat tarjota juuri heille oikeanlaista sisältöä omasta organisaatiostasi.

2. Jokaisessa organisaatiossa on mediaa kiinnostavia asioita

Kaikkien organisaatioiden kaikki asiat eivät todellakaan kiinnosta kaikkia medioita. Sen sijaan jokaisen organisaation jokin asia kiinnostaa aivan varmasti jotakin mediaa. Viestijän tehtävä on kyseisten kiinnostavien asioiden tunnistaminen ja kääriminen pakettiin. Jotta media saadaan asioistasi oikeasti innostumaan, on uutisarvoiset asiat osattava tarjota sellaisella kärjellä, että se innostaa median lisäksi heidän lukijakuntaansa.

Osaatko sinä jo tehdä kiinnostavia mediatiedotteita tai julkaista postauksia / bloggauksia / artikkeleita, joista media voi saada helposti jutunaiheita? Jos aihe kiinnostaa, kysy sparrausta aiheesta.

3. Tarjoa asiantunteva haastateltava ja ole luotettava

Mediaa kiinnostaa aiheen äärellä kuulla asiasta lisää ihmiseltä. Kuka teillä on paras haastateltava? Sellainen, joka tietää aiheesta parhaiten ja osaa sitä avata myös toimittajalle. Onhan hänellä myös riittävät natsat puhua organisaationne asioista toimittajille?

Median on voitava luottaa siihen, että tarjoamasi tiedot pitävät paikkansa. Jos lupaat medialle jotain, pidä siitä myös kiinni. Toimittajilla on pitkä muisti, liioittelu saati valehtelu jää kyllä mieleen. Viestijän kannattaa myös sparrailla haastateltavan kanssa siitä, mitä kannattaa kertoa ja mitä oikeuksia haastateltavalla on.

Sekin kannattaa muistaa, että kun toimittajan kiinnostuksen sai heräämään, hän on uutisen & jutun perässä. Toimittajalla on siten oikeus kertoa asioista median näkökulmalla lukijoita kiinnostavasti. Yhteistyö ja luotettavuus pelaa siis molempiin suuntiin.