Parempi tiedote tuo sinulle ja yhteisöllesi enemmän näkyvyyttä mediassa. Jos tiedotteesi päätyvät toimittajien roskakoreihin jo heti kättelyssä, teet aivan turhaa työtä. Pelkällä tekstillä et enää pärjää, vaan moderni mediatiedote sisältää paljon muutakin. Tiedätkö sinä, millaisia tiedotteita medialle kannattaa lähettää ja miten?
Vinkki 1: Lisää tiedotteeseen kuvia, videoita, grafiikkaa ääntä ja linkkejä
Mediatiedotteen (”lehdistötiedotteen”) perustana on edelleen hyvin kirjoitettu teksti. Sen rinnalle ovat kuitenkin nousseet kuvat, videot, infografiikat, äänet ja linkitykset. Suuri osa medioiden toimituksista ja freelancereista suorastaan odottaa niitä, sillä toimitustyön aikataulut ovat jatkuvasti kiristyneet. Hyvä tiedote laatulisukkeineen helpottaa toimittajan työtä merkittävästi.
– Mikä tahansa kuva, video, grafiikka tai ääni ei kuitenkaan käy tiedotteen kylkiäiseksi. Yksikään oman arvonsa tunteva toimittaja ei halua käyttää mainosmateriaalia omissa uutisissaan. Siksi tiedotteen yhteydessä tarjotuissa sisällöissä on aina oltava journalistinen ote. Oman organisaation logo tai nimi saavat kyllä näkyä ja kuulua hyvin pienesti taustalla, mutta painon pitää olla asiasisällössä, sanoo sekä paljon tiedotteita tehnyt että niitä runsaasti toimitustyössä myös hyödyntänyt Kai Tarkka True.fi:stä.