Tittelisi on toimitusjohtaja ja yrityksesi osaamisala saavutettavuus ja esteettömyys. Tai teet myyntiä ja brändäystä, johdat isoa tiimiä, käyt pitämässä paljon asiantuntijaluentoja ja puheenvuoroja. Profiiliasi ei kuitenkaan löydy LinkedInissä. Mitä tästä pitäisi ajatella?

Tapaan työssäni paljon erilaisia ihmisiä, kovia ammattilaisia ja arjen sankareita. Palavereissa ja tapaamisissa kuuntelen heitä mielenkiinnolla ja ihastelen sitä osaamisen kirjoa, jota ihmisillä on.

Toimistolle palattuani napautan yleensä LinkedInin auki ja pyydän heitä samantien liittymään verkostooni. Yllättävän usein etsimääni henkilöä ei kuitenkaan löydy. Mitä ihmettä?

Eikö kontaktit kiinnosta – tai oma henkilöbrändi?

“Can’t find” -tilanteissa koen yleensä monenmoista tunnekirjoa. Päällimmäisenä on yleensä harmistuminen ja samalla olen tilanteesta pahoillani. Sekä itseni että hänen takiaan.

Oma napa on lähinnä tietenkin siksi, että olisin halunnut tämän ihmisen läsnäolevaksi digitaaliseen verkostooni. Koskaan kun ei voi tietää, miten tiet voisivat törmätä uudelleen. Ja kun käyntikorttiakaan ei nykypäivänä enää kaikilla ole – tai ainakaan sitä ei aktiivisesti välttämättä jaella.

Hänen puolestaan tunnen jopa tyrmistyneisyyttä ja hämmentyneisyyttä.

Asiantuntijatehtävässä tai tärkeässä roolissa työtehtäviensä puolesta oleva henkilö ei ole huomioinut tai kiinnostunut verkostojen voimasta ja sosiaalisen median mahdollisuuksista. Missään sosiaalisen median kanavassa ei ole kenenkään pakko olla, mutta onhan se hämmentävää, jos organisaation viestintä- ja markkinointipestiä hoitava ihmisellä ei ole profiilia esimerkiksi juuri LinkedInissä. Tai on, mutta “munapäänä”.

Nostan tämän aiheen esille siksikin, että työstän parhaillaan koulutusaineistoa erään ison organisaation somekoulutuksiin. Tässä firmassa on havaittu, että omista riveistä löytyy ammattilaisia, jotka ovat kiinnostuneita ja halukkaita tuomaan asiantuntijuuttaan sekä samalla työnantajansa osaamista esiin uusilla tavoilla ja paikoissa, joissa kohtaaminen mahdollistaa viestinvientiä uudella sykkeellä. Näitä ihmisiä saa ja pitää kannustaa näkemään & oppimaan sosiaalisen median mahdollisuudet monesta näkökulmasta sekä rohkaista heitä käyttämään niitä.

Siksi olenkin niin iloinen, että saan olla juuri tämän organisaation mukana ja tukena heidän “somesuurlähettiläilleen”. Koulutusjakson aikana pääsemme pureutumaan syvälle somekanavien sielunelämään ja siihen potentiaaliin, mitä läsnäolo sosiaalisessa mediassa voi tuoda heille niin #asiantuntijana #henkilöbrändinä kuin #ihmisenä.