Kuka tahansa voi verkostoitua. Siihen vaaditaan vain, että olet valmis ja kiinnostunut tapaamaan uusia ihmisiä. Näin sosiaalisen median valtakaudella siihen ei aina tarvita edes kasvokkaista tapaamista. LinkedIn on oiva tapa viimeistellä yhteys.
Kaikki meistä eivät ole yltiösosiaalisia, eikä tarvitse ollakaan. Sosiaalinen media mahdollistaa tänä päivänä paljon ja myös monenlaisia kohtaamisia. Itse olen huomannut, että paras kombo syntyy, kun kasvotusten tavattu ihminen liitetään omiin verkostoihin myös somessa, esimerkiksi LinkedInissä. Tämä varsinkin, jos kyse on työhön tai jonkin alan asiantuntijuuteen liittyvästä kontaktista.
Ja mitä nopeammin tapaamisen jälkeen, sen parempi.
Itse olen aktiivinen liittämään ihmisiä LinkedIn-verkostooni. Puhelu, sähköpostiyhteys, messuilla tai tapahtumissa vaihdettu muutama sana, koulutustilaisuuden osallistuja: mikä tahansa kohtaaminen herättää minussa verkostoitujabongarin.
Ei se määrä, vaan…
En silti kerää kontakteja määrän vuoksi. Eikä LinkedInissä peruspuolella kukaan edes tiedä, onko minulla 1499 yhteyttä vai 501, kun muille näkyy tietomäärässä 500+.
Ensisijaisesti minua kiinnostavat ihmiset ja heidän taustansa. Toki myös se, voiko aina kukin henkilö olla minulle tai voinko minä olla hänelle jossain toisessa tilanteessa avuksi. Siksihän sitä ammattipuolella ja yli toimialarajojen verkostoidutaan, eikö?
Seuraava esimerkki kertoo oivallisesti, mistä parhaimmillaan on kyse:
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
”Hei. Tapasimme joskus aloittavan yrittäjän verotustilaisuudessa. Toivottavasti yrityksesi on lähtenyt hyvin rullaamaan. Minulla olisi asiakas, joka kaipaisi verkkosivuilleen tekstisisältöä…”
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Tuollainen sähköposti tulla tupsahti eräänä päivänä. Viestin lähettäjän nimi ei heti sanonut mitään, mutta muistin tämän ihmisen oikein hyvin. Istuimme eräässä verottajan tilaisuudessa vierekkän auditorion penkkirivillä ja vaihdoimme hyvät päivät lyhyesti esittäytyen. Kyselin häneltä itse tarkastikin hänen tekemisiään, sillä tuolloin uunituoreena viestintäyrittäjänä graafisen alan osaaja, web-suunnittelija ja visualisti kiinnosti minua oman alihankintaverkostoni osana. Nähtävästi olin myös kertonut itsestäni riittävästi, koska hän osasi ottaa minuun yhteyttä – reilun kahden vuoden jälkeen siitä, kun olimme kasvotusten tavanneet. Ja kyllä, vaihdoimme tuolloin käyntikortteja sekä LI-yhteyksiä.
I’d like to add you…
Missä tahansa uuden tuttavuuden tapaakin, pidä hänestä kiinni. Liitä hänet rohkeasti itseesi somessa – olet sitten yrittäjä, asiantuntija, oman alasi ammattilainen ja ainakin, jos olet myyjä. Yllätä hänet positiviisesti kontaktoinnillasi.
Vinkkinä myös, että kirjoita jokin omakohtainen tervehdysviesti kontaktipyyntösi mukaan. Pelkkä pyyntö LinkedIn-verkostoon ilman saatesanoja on kylmä. Tiedäthän sen itsekin; jos et tunne ihmistä mistään ennestään, on melkoinen houkutus painaa delete!
Ja porkkanana koko hommassa: jonain päivänä saatat tarvita tuon tuttavasi osaamista, tietoja tai taitoja. Tai hän tarvitsee niitä sinulta.
PS. Verkostoissa on voimaa, joten ollaan yhteyksissä. Ja jos tarvitset koulutusta LinkedInin hyödyntämisessä ja oman profiilin luonnissa – ilmoittelethan itsestäsi. Täällä ollaan.