Taikalla on asiakkaita, joille teemme säännöllisessä rytmissä sosiaalisen median sisältöjä. Näin lomien lähestyessä olemme kysyneet yhteyshenkilöiltä, haluavatko he pitää somessa pientä taukoa heinäkuun yli. ”Voidaanko me”, on ollut yleinen vastakysymys.
Kesä tai loma yleisestikin on oivaa aikaa testata, mitä tapahtuu, jos sosiaalisesta mediasta on hetken poissa. Moni kokeilee juuri kesäkuukausina henkilökohtaista somepaastoa: silloin arjen tekemisiä ja hienoja huippukokemuksia ei jaetakaan omille verkostoille, vaan hetkiä eletään livenä niin kuin ne ovat. Ilman kommentteja ja peukutuksia muilta.
Asiakkaidemme kysymys siitä, voiko yritys toimia samoin – pitää lomaa somessa/somesta – on ehdottoman aiheellinen. Kysymys on sekä kustannuksista, sisällöistä että ajankäytöstä. Ja brändistä.
Ihan suoraviivaista vastausta ei taida olla, vaan päätös on asioiden summa. Omalla kokemuksellani totean, että somelomailuun vaikuttaa myös se, onko yrityksen bisnes (tuote tai palvelu) B2B-kärjellä vai suoraan kuluttajiin kohdistuvaa.
Mutkia suoriksi oikoen vastaan kysymykseen seuraavasti:
KYLLÄ, pitäisin lomaa ilman tunnontuskia, jos liiketoimintani on yritykseltä yrityksille (ja olen pienehkö yritys), koska…
- pieni breikki sosiaalisen median up-to-date -päivityksissä antaa lomafiiliksen niin somevastuulliselle kuin seuraajalle
- ei ole pakko keksimällä keksiä ajastettavia päivityksiä, jos kesällä firmassa ei mitään tapahdu
- ja jos tapahtuisi jotain ikävää tai erityisen hienoa juuri heinäkuussa, voivat ajastetut päivitykset tuntua korneilta siinä kohdin, kun pistetään peliin taas h-hetken kuulumisia
- on mukavaa toivottaa hyvää kesää esimerkiksi Twitterissä, Facebookissa tai Instagramissa ja samalla infota, miten organisaatio mahdollisesti päivystää tai hoitaa asiakaspalvelua kesäaikana. Samalla on hyvä kertoa, milloin somessa taas kuuluillaan lomien jälkeen.
- vaikka lomanviettoviesti olisi laitettu someen, voi aina tilanteen vaatiessa tai niin haluttaessa silti päivittää uusimpia kuulumisia
- saadaan kustannussäästöjä, ja varsinkin, jos sisällöt tulevat ulkopuoliselta tekijältä.
EI, en pitäisi somelomaa, jos olen iso yritys, jossa tapahtuu kesälläkin paljon ja erityisesti, jos toiminta on kuluttajille suunnatuissa tuotteissa ja palveluissa…
- lomalla ihmisillä on aikaa surffailla ja jos tuotetta tarvitsee ympäri vuoden tai hankinta ei ole sidoksissa vuodenaikaan, on someläsnäolo kesälläkin silloin asiakaspalvelua
- kesällä somepäivitykset voivat olla joka tapauksessa rennompia, sillä somekansakin on silloin rennompaa
- kuluttajat haluavat tietoa, ideoita ja sisältöjä oli loma tai ei – varsinkin jo tuote tai palvelu on heille ajankohtaista
- brändejä rakastetaan kautta vuoden, niistä halutaan kuulla ja sitoutuneet haluavat olla sitoutuneita lomallakin
kuluttaja kuluttaa lomallakin – yleensä vielä vähän enemmän kuin arkena. Somessa on helppo vinkata, mitä lomalainen saattaisi tarvita.
Mutta, somessa kaikki on juuri niin ketterää tai strategista kuin organisaatio haluaa. Lähtökohtana on luonnollisestikin yrittää ymmärtää, mitä asiakas haluaa.
Ja päädyt sitten ”Kyllä” tai ”Ei” -päätökseen, muista nauttia kesästä. Ja jos jälkeenpäin tulee sanomista, niin muista kommentit hyvissä ajoin ennen ensi kesää ja tee päinvastoin kuin tänä kesänä.