Tapasitko uuden ihmisen työkuvioissa tai -tapahtumassa vai oletko aikeissa ottaa johonkin ennestään itsellesi vieraaseen henkilöön yhteyttä tapaamista koskien? Aika moni meistä laittaa tuon ihmisen nimen tai yrityksen hakukoneeseen tai näpyttelee sen suoraan LinkedInin hakukenttään. Myös sinun tietojasi etsitään taajaan – usko pois.
Moni ei tiedä, että Linkedin ja Google ovat erittäin hyviä kavereita keskenään. Tämä asia ei ole aiemmin itsellenikään sen kummemmin tullut mieleen, mutta hiljattain asia nousi tietoisuuteeni juuri Linkedinistä.
Googlen hakukone nimittäin suosii vahvasti juuri Linkedinin sivuja. Tämä tarkoittaa, että kun joku googlettaa vastaavasti sinun nimesi tai yrityksesi, on todennäköistä, että ensimmäisten hakutuloksien joukossa on LinkedIn-profiilisivu.
Millaisen ensivaikutelman oma henkilöprofiilisi tai yrityksenne tili antaa?
Monet yritykset ovat optimoineet kotisivujaan isollakin rahalla, mutta LinkedInin profiilissa tiedot ovat melko suppeita. Jos profiilia edes löytyy. Jos et itse vastaa yrityksenne LI-näkyvyydestä, vinkkaa tästä firman viestintään & markkinointiin – tai toimitusjohtajalle, jos asia kuuluu hänen hoidettavakseen. Moni asiakas tutustuu yritykseen nykyisin ensin sosiaalisen median puolella, ja vasta sitten vierailee verkkosivuilla. Tai jos verkkosivuilla onkin jo vierailtu, haetaan vahvistavaa kokemusta yrityksen läsnäolosta somessa.
Samoin on meidän yksittäisten ihmisten laita: olimme sitten asiantuntijoita, johtajia, yrittäjiä tai keitä ikinä olemmekin tai mitä edustamme. Monella profiili on kyllä olemassa, mutta näkee, että se vain… on. LinkedIn on sosiaalisen median kanavana muuttunut melkoisesti sitten alkuaikojensa. Se ei ole enää pitkään aikaan ollut vain sähköinen CV.
Tarkista ainakin nämä
LinkedInin tittelit eivät kerro suoraan kenenkään osaamisesta tai vaikkapa vahvuuksista. Siksi on tärkeää, että luetellessasi LinkedInissä aiemmat työpaikkasi, tehtäväsi ja koulutuksesi, kerrot tiivistelmässä eli Summary-osiossa osaamisestasi ja mielenkiinnon kohteistasi jotain enemmän. Käytä itsestäsi kertoessasi myös sellaisia avainsanoja, jotka kuvaavat osaamistasi ja taitojasi.
Muista lisätä profiiliisi myös oma henkilökuvasi sekä taustakuva. Niillä erotut, ja aika monella meistä on täysnimikaimakin olemassa. Profiilikuva on yksi ensimmäisistä asioista, johon lähes aina kiinnitetään huomiota. Kuvan olisikin hyvä olla kasvokuva ja suhteellisen tuore. On vähän haastavaa kontaktipyyntöä lähettäessään joutua miettimään, voiko tämä olla se sama henkilö, jonka juuri tapasin. Kuvassa oleva henkilö, kun ehkä etäisesti muistuttaa kyllä ko. henkilöä, mutta ainakin kymmenen vuotta nuorempana.
Nappaa lomalla hetki Linkkarille – päivitä oma ja firman profiili
Kuten aiemmin jo mainitsin, LinkedIn on muuttunut melkoisesti parin viime vuoden aikana. Algoritmikin muuntuu ja kehittyy nykyään todella vikkelästi. Perusasiat ovat kuitenkin samat. Se, että sinut löydetään ammattiisi tai osaamiseesi liittyen tai sinä löydät verkostoosi haluamiasi kiinnostavia henkilöitä ammattimielessä.
Jos kesälomalla et sateisena päivänä keksi tekemistä, suosittelen lämpimästi, että panostat hetken oman linkkariprofiilisi päivittämiseen. Siinä yhteydessä mieti myös, keneen haluat tehdä eniten vaikutusta. Jos etsit uutta työtä ja toivot headhuntereiden löytävän sinut, panosta kertomaan erityisosaamisestasi ja listaa tarkemmin aikaansaannoksiasi sekä taitojasi. Jos haluat profiilillasi korostaa asiantuntijuuttasi mahdolliselle asiakaskunnallesi, nostat esiin hieman toisenlaisia asioita, eikö?
Jos kaipaat vinkkejä ja apua joko oman tai yrityksesi LinkedIn-profiilin ja sisältöjen kanssa, ota yhteyttä info@viestintapalvelu.fi