LinkedIn on kanava sinulle, joka haluat lukea, kuulla ja saada ajatuksia työelämään ja ammatilliseen osaamisen liittyvistä asioista. Muistathan, että voit jakaa siellä myös yrityksesi uutisia. Vallan mainiota, jos olet jopa ko. yrityksen toimitusjohtaja.

Viikon alussa STT Infon kautta lähti suomalaisiin toimituksiin mediatiedote, joka sisälsi uutisen kahden suomalaisen organisaation, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy ja Uusioaines Oy, sopimasta yhteistyöstä kierrätyslasiin liittyen. Tiedotteen sisällössä oli kaikki hyvät uutisoinnin ainekset: eli on tehty tärkeä sopimus, jonka myötä pantittoman lasipakkausjätteen jatkokäsittely siirtyy ulkomailta Suomen Forssaan. Lisäksi tiedotteen tematiikka liittyi vahvasti trendiaiheeseen kiertotalous. (Tiedotteen voi kukin halutessaan lukea mm. itse STT Infosta.)

Jaa ilosi, verkostosi jakaa fiilikset kanssasi

Mediassa tiedote ei lähtenyt isommin uutisvirtaan, mutta sitäkin ilahduttavampaa on, miten Linkediniin tehty postaus nosti positiivista pöhinää. Sopimuksen toisen osapuolen, suomalaisen Uusioaines Oy:n toimitusjohtaja laittoi tiedotteen jakoon saatesanoin henkilökohtaisessa LinkedIn-profiilissaan tiedotteen julkaisupäivän iltana. Ja mitä tapahtui? Tiistai-illasta perjantaiaamuun mennessä postauksen oli nähnyt noin 3000 silmäparia, siitä oli tykännyt yli 100 ja kommenttejakin oli annettu.

Ennen kaikkea postaukseen reagoineet ihmiset ovat iloinneet positiivisesta uutisesta. Se, että suomalaisessa elinkeinoympäristössä tehdään koronasta huolimatta liiketoimintaa kasvattavaa, suomalaista työllisyyttä tukevaa ja vieläpä ympäristötietoista toimintaa, on ihastuttanut.

”Oli kyllä upea yllätys, millaista palautetta tuli. Olen todella otettu, että uutisemme otettiin näin upeasti vastaan. Tein postauksen omaa iloani ja tyytyväisyyttäni jakaakseni. Se selvästi kolahti ja ihmiset verkostossani ovat tsempanneet myös yksityisviesteillä ja jopa puhelinsoitoilla.”

Valitse itsellesi sopiva kanava, joka innostaa

Postauksen tehnyt toimitusjohtaja ei ole mikään varsinainen somevaikuttaja. Hänen verkostonsa LinkedInissä on reilut 800 ja omia postauksia hän tekee vain harvoin. Muiden postausten tykkäys on ollut hänelle tyypillisempi tapa toimia. Uusioaineksen toimitusjohtajana hän on toiminut alkukesästä.

Sen huomion Uusioaineksen toimitusjohtaja tästä suosiollisesta pöhinästä teki, että hän aikoo jatkaa samalla linjalla. Viikon lopulla verkosta löytyi myös tiedotteesta tehty lehtijuttu, jonka hän mielellään pistää eteenpäin.

Linkedin on miehelle ennen kaikkea ammatilliseen osaamiseen profiloituva kanava.

”Linkkari edustaa minulle työhön ja osaamiseen liittyvää sosiaalista paikkaa jakaa ja keskustella ammatillisesti ja asiantuntijaperspektiivistä. Se ei silti tarkoita, ettei siellä voisi olla inhimillinen ja oma itsensä. Some-maailmassa on oma etikettinsä ja on asioita, joita kannattaa tai ei kannata tehdä. En niitä kaikkia niin välttämättä tiedä, mutta kohteliaisuus ja toisten kunnioittaminen kantaa aina. Asioiden esittäminen positiivisuuden kautta ja tuoden jotain rakentavaa keskusteluun toimii. Siksi tämä postauksenikin varmasti lähti lentoon.”

LinkedIn oli tässä tapauksessa juuri SE KANAVA, jossa uutinen kannatti jakaa ja joka oli myös luontevin postauksen tekijälle.

”Tein reilu vuosi takaperin itselleni myös Facebook-profiilin. Se on kuitenkin vain yksityiselämän käyttöön ja lähinnä seuratakseni harrastukseeni liittyviä asioita sekä muutaman kaverin kuulumisia. Sinne en tätä työhöni liittyvää uutista jaa, se ei tunnu luontevalta.”