Uskalla pyytää apua somen käyttöön

”Tyhmä ei ole se, joka joka pyytää liikaa, vaan se, joka maksaa.” Sosiaalisen median käytössä vanha sananlasku taipuisi ehkä niin, että ”Tyhmä ei ole se, joka pyytää apua, vaan se joka kärsii osaamattomana yksin.”

Yrityksen viestintä ja markkinointi ovat pelikenttä, jossa onnistuminen voi olla joskus pienestä kiinni. Yleensä molemmat vaativat niin yhdistettynä kuin erikseenkin melkoista työmäärää – eikä molempien tekeminen onnistu ihan samoilla jujuilla. Sekä viestinnässä että markkinoinnissa on omat sääntönsä ja nämä on hyvä ymmärtää myös sosiaalisen median puolella. Siksi ei ole hullumpi ajatus paneutua aiheeseen ja myös aloittaa ensiaskeleensa osaavampien opastuksella.

Älä piiloudu – ole läsnä sellaisena kuin olet

Omassa työssäni minulla on ollut iloa auttaa hyvinkin erilaisia organisaatioita somen ihmeelliseen maailmaan. Avaan ensimmäisenä sparrattavilleni sosiaalisen median käytön hyötyjä niin yrityksen kuin kunkin henkilön omakohtaisen hyödyn kannalta. Näitä voi olla useanlaisia ja hyvinkin erilaisia riippuen siitä, onko keskustelukumppanini toimitusjohtaja, johtoryhmän jäsen, viestintävastuullinen tai muuta henkilöstöä.

Korostan usein ylenpalttisestikin sitä, että kaikessa kohtaamisessa on kyse kyvystä läsnäoloon. Jos sitä ei aidosti ole, ei onnistuminen kohtaamisessakaan ole kovin tuloksellista. Yritystilin kanssa liikkeelle pitää lähteä siitä, että kommunikoidessaan tuo esille yrityksen identiteettiä, brändiä ja imagoa. Kaiken viestinnän ja markkinoinnin tekojen on syytä tukea ja kehittää yrityksen profiilia, silloin se tekee saman liiketoiminnalle.

Tärkeää somessa on myös ymmärtää eri somekanavien ominaisvoimat. Se väylä, jota oman sanoman viemiseen käytetään, on syytä olla valittuna, eikä pommittaa kaikkialla kaikkea. Sitä ei kestä viestien vastaanottaja, mutta ennenkaikkea se on aika mahdotonta organisaation somesisältöjä tekeville ja hallinoiville henkilöille.

Ylitä oma mukavuusalueesi – uskalla uudistua

Jos yritys ei vielä ole sosiaalisessa mediassa, on hyvä miettiä, miksi ei. Syitä voi olla paljon. Harmillisinta yritykselle itselleen – ja myös asiakkaille – poissaolo on silloin, kun ja jos johdossa ei ymmärretä niitä etuja, joita sosiaalisen median läsnäololla ja kommunikaatiolla siellä voisi saada. ”Tulee vain paskaa niskaan kuitenkin kaikilta some-raivoajilta” – tänä päivänä tämä ei riitä perusteluksi.

Itse etsin lähes aina tietoa tarvitsemistani palveluista ja myös tuotteista verkosta muualtakin kuin vain virallisilta www-sivuilta. Tai kun teen taustatyötä ja tutustun johonkin organisaatioon tai henkilöön. Somekanavissa pääsee pintaa syvemmälle. Siellä löytyy keskustelua, taustoja, tunnelmia ja fiiliksiä ihan eri tavalla.

Tästä vuorovaikutteisuudesta yritys jää täysin paitsi ja tietämättömäksi, jos some ei kiinnosta. Viimeistään koronan myötä tämän olisi pitänyt tulla selväksi jo kaikille?

Tärkeintä on ymmärtää oma tarve ja mahdollisuudet. Jos niitä ei ymmärrä, mutta asia kiinnostaa, on seuraava steppi löytää joku toinen asiaa ymmärtävä taho apuun. Joku, joka auttaa näkemään ja suunnittelemaan, mitä kaikkea somella voidaan saada yrityksessä aikaan.

Sanon, että jokaisen yrittäjän kannattaa hyödyntää läsnäolo sosiaalisessa mediassa. Sen ei tarvitse aina olla isoa ja näyttävää. Pienistä puroista syntyy… ja niin edelleen. Ja vaikka tuntuisi turhalta eurojen tuhlaukselta pyytää apua, uskallan väittää, että investointi kannattaa.

Someraivoa on – älä itse mene siihen mukaan

On erittäin ymmärrettävää, että lukuisista hyvistä puolistaan huolimatta sosiaalinen media herättää huolta ja päänvaivaa yrityksissä. Verkossa kuka vain voi kirjoittaa mitä vain; omana itsenään tai ikävimmissä tapauksissa valeprofiilien turvin. Someraivo ja negatiiviset kommentit on vain kohdattava, mutta niihinkin voi varautua. Asiansa taitava someosaaja kyllä auttaa ja opastaa tässäkin!

Tärkeintä on, ettet itse lähde someraivoamiseen ja mielensäpahoittajien kulkueeseen mukaan, etkä provosoidu somessa saadusta palautteesta omissa vastauksissasi. Hengitä ja vastaa korrektisti. Kuinka itse toivoisit sinulle vastaavassa tilanteessa vastattavan?

Ihan aina ei tarvitse myöskään vastata. Näitä ja monia muita hyviä oppeja saat someosaajilta. Ole rohkeasti heihin yhteydessä. Taikastakin heitä löytyy  😀

Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.