Organisaatioilla on erilaisia lähtökohtia olla sosiaalisessa mediassa. Oma motivaatio ja tarve on hyvä olla kirjattuna ylös ennen liikkeelle lähtöä. Silloin somessa oleminen tuottaa myös arvoa. Niin itselle, asiakkaalle kuin muille eri sidosryhmille. Lue vinkkimme someläsnäolon perusteisiin.
Erityisesti somen käytön alussa, kun seuraajia on vähän, on tärkeää jakaa kohderyhmäänne ja erityisesti tietysti asiakasta hyödyttävää sisältöä. Näin ollen arvonsa saa se paljon puhuttu #sisältömarkkinointi. Sisältöä, eli tarinoita, voi tuottaa itse tai erilaisten kumppaneiden avustamana. Ei kannata myöskään unohtaa asiakkaiden luoman sisällön arvoa. Nämä kolme keinoa mahdollistavat, että some-yhteisöään luova organisaatio voi kasvattaa aitojen seuraajiensa määrää.
Kun seuraajia on jo enemmän, sisällön tuottamisen rinnalla kasvattaa merkitystään asiakaspalvelu sekä kriisinhallinta ja kriisiviestinnän lainalaisuuksien ymmärtäminen ja hyödyntäminen. Kuten huomattu on, somessa voi saada helpostikin ikävää palautetta niskaansa, joka pahimmillaan leviää laajalle. Toisaalta, niin tapahtuu myös, kun asiakas & someyhteisönne jäsen on erityisen tyytyväinen.
Ennakoi ja suunnittele
- Missä kanavissa juuri teidän kannattaa olla läsnä? Instagram, LinkedIn, Tiktok, Facebook, Twitter ja missä kaikissa kilpailijat nyt ovatkaan mukana… ? Ehei, älä tipahda tähän sudenkuoppaan. Miettikää ja tarkastelkaa oman kohderyhmänne luonnetta ja profiileja sekä tarjontaanne heille. On tärkeä ymmärtää, mitä ja ketä omalla someläsnäololla eri kanavissa oikeasti tavoittelee? Onko se mahdollista: resurssejaan ei kannata pistää sinne, missä siitä ei ole hyötyä.
- Ole aito ja vastavuoroinen. Mitä useampi käyttäjä & asiakas kiinnostuu teistä sosiaalisessa mediassa, sitä enemmän vuorovaikutteiseen kommunikointiin kannattaa panostaa. Panostukset maksavat itsensä takaisin, kun kommunikointi on asiakkaita hyödyttävää ja aidosti tehtyä. Maineenhallinta ja mielellään sen kasvattaminen ovat tässä kohdin muistilistan kärkipäässä. Myös liiketoiminta ja myyntiluvut yleensä kiittävät.
- Ole ylpeä itsestäsi, mutta myös nöyrä. Jos asiakkaasi ovat innostuneita tuotteistasi tai palveluistasi, osoita että myös yritys on innostunut tuotteistaan. Kommentoi, kiitä ja anna palautetta takaisinpäin. On myös hyvä ymmärtää, että ”ei ne pelkät sanat”, vaan myös somessa näkyvät teot. Varo tuottamasta yhteisöllesi sisältöä, joka ei ole totta.
- Varmista selkeät yhteydenpitokanavat someen, jolloin voit ohjata myös negatiivista kirjoittelua pois kaikkien näkyviltä. Varmista aina, että organisaatioosi saa helposti yhteyden ja että palautteen antajan viestit varmasti luetaan ja niihin vastataan. Muistathan, että kaikkea someviestittelyä ei tarvitse käydä julkisesti kommenttikentässä. Julkisesti annettuun palautteeseen kannattaa kuitenkin vastata ensimmäisen kerran julkisesti, jotta muut huomaavat, että organisaatiosi huomioi palautteet.
- Älä sensuroi! Saitko haukut ja poistit sen? Se, että organisaatio pyrkii tietoisesti vaientamaan asiakkaan äänen ei yleensä jää yleisöltä huomaamatta. Samalla riskeeraat sen, että asiakkaat puhuvat teistä selän takana muissa kanavissa, eikä teillä ole enää kunnollista rajapintaa kuulla ja vastata tähän palautteeseen.
- Linkitä eri somekanavia ristiin hyödyntäen kunkin omat erityispiirteet. Sama sisältö käy, mutta käytä sitä kanavan ominaispiirteitä arvostaen. Pieni personointi per kanava on kuitenkin paikallaan, sillä eri kanavilla on omanlaisensa tyyli ja tarkoitus. Muista vielä, että kaikkialla ei ole pakko olla mukana.
Jos tarvitset koulutusta tai sparrausta organisaationne sosiaalisen median perustamiseen tai tekemisen kirkastamiseen, laita viestiä info@viestintapalvelu.fi. Autamme mielellämme.