On hyvä aihe, joka ei sovi tiedotteeksi, mutta mediaa se voisi silti kiinnostaa. Mainiota, mitä vielä odotat? Mieti kuitenkin ensi, mikä on potentiaalinen media aiheellesi ja kuka on paras toimittaja jutun kirjoittajaksi.
Juttuideoiden ja aiheiden tarjoaminen medialle ei ole kuollut ja kuopattu tapa toimia. Tarjonta uutisista ja ajankohtaisista aiheista on kuitenkin runsasta, joten esityö kannattaa tehdä hyvin. Kun aihe polttelee ja haluaisit jonkun tekevän siitä jutun, selvitä ensin nämä:
- Mikä tai mitkä mediat ovat aiheelle paras väylä?
- Kuka tai ketkä olisivat toimittajia, joita aihe eniten kiinnostaa?
- Millä kärjillä priiffaat toimittajan: mistä tässä on kyse ja miksi asia kannattaisi nostaa esiin?
Case BOX24 ja Posti – ketä kiinnostaisi?
Oma tuore kokemukseni liittyy tapaukseen, jossa pk-yritys lanseerasi markkinoille uuden tuoteperheen verkkokauppatilausten vastaanottoon ”kotiovella”. Vähän niin kuin kirjepostilaatikko, mutta paketeille.
Suomessa pakettien jakelua tekee useampi toimija, mutta yksi niistä on merkittävä. Tässä tapauksessa tämä iso ja tärkeä toimija sivuutti uuden innovatiivisen lanseeraajan. Yrittäjä oli ikävässä välitilanteessa: tuote on valmiina, asiakkaitakin olisi verkkokauppaostamisen kasvubuumissa, mutta jakelija ei ehkä suostukaan viemään tavaroita perille toivotulla tavalla.
Voisiko media auttaa?
Asiakas toivoi asialleen julkisuutta median avustuksella. Totesimme, että talousmedia olisi oikea osoite ja ensimmäisenä mieleen tulivat Talouselämä tai Kauppalehti. Aiheemme hiveli niin kauppaa, logistiikkaa, palveluita kuin yrittäjyyttäkin. Toimittajakin oli heti mielessä.
Lähestyin sopivaksi arvioimaani toimittajaa ensin sähköpostilla, jossa taustoitin aihetta. Kun viikon päästä ei ollut kuulunut mitään, otin luurin käteen. Toimittaja kuunteli asiani ja kysyi, koska olinkaan lähettänyt sähköpostin. Se löytyi. Hän kertoi olevansa kiinni nyt muissa hommissa ja koska tämä ei ollut aivan päivänpolttava uutinen, hän sanoi perehtyvänsä siihen muutaman päivän päästä.
Seuraavan viikon puolivälissä toimittajasta ei ollut kuulunut mitään. Lähestyin häntä uudelleen ja kirjasin lisää faktoja, joita yrittäjä oli tässä välissä ehtinyt selvittää. Toimittaja vastasikin melkein heti ja kertoi, että hän pohtii juuri toimituspäällikön kanssa oikeaa mediaa ja palstaa tälle jutulle.
Ja niinhän siinä sitten kävi, että juttu julkaistiin. Ei Talouselämässä, kuten olin itse ensisijaisesti miettinyt, vaan Kauppalehdessä .
Toimittaja miettii lukijaa
Monella on tuttuja toimittajia tai ainakin jonkun nimi on tuttu, koska hän on kirjoittanut aiheesta tai siihen liittyen jo aiemmin. Kun tarjoaa juttuaihetta toimittajalle, on hyvä olla selvillä, minkälaisia juttuja ja millaisista aiheista hän kirjoittaa. Ole selvillä myös hänen edustamansa median/medioiden kohderyhmistä. Mieti, millaisia juttutyyppejä ja palstoja niissä on ja miten organisaatiosi aihenosto istuu niihin.
Pelkän toimittajan kautta ei omaa ideaa silti kannata puffata. Keskeisempää on miettiä mediaa, jonka lukijakuntaa valmis juttu kiinnostaisi. Median kuluttaja on toimittajan asiakas, joten jos aiheesi täsmää, toimittajaa luulisi kiinnostavan.
Luota toimittajan ammattitaitoon
Sen lisäksi, että mediataloilla on useampia julkaisuja ja kanavia, ne myös kierrättävät toimittajiaan niissä. Tai toimittaja kirjoittaa jatkuvasti työnantajansa useampaan painettuun lehteen ja verkkoon.
Oman aiheen kanssa saa olla sinnikäs, mutta muista maltti. Kannattaa toki aina miettiä myös muita vaihtoehtoja, jos ensimmäinen media/toimittaja ei tunnu pääsevän eteenpäin. Anna kuitenkin hänelle mahdollisuus, ennen kuin lähetät ideasi muille.
Ja kannattaa varautua myös siihen, että valmis juttu on hieman toisenlainen kuin itse oli ajattelut. Tässä tapauksessa se oli kuitenkin juuri sitä, mitä olimme asiakkaani kanssa toivoneet.