Kierrättäminen on ekologisuudesta ja vastuullisuudesta kertovaa toimintaa. Se säästää aikaa, rahaa ja resursseja mainiosti myös viestinnässä. Parasta on, kun kerran tehty hyvä sisältö kohtaa uudessa muodossaan haluttuja kohderyhmiä – uusia asiakkaita.
Monessa yrityksessä mietitään tälläkin hetkellä, mistä seuraavaksi tehtäisiin juttua verkkosivuille, jotta saataisiin jaettavaa sosiaaliseen mediaan. Ongelma on yleinen ja olen moiseen jutuntekoruljanssiin itsekin päätynyt useasti. Viime aikoina olen pistänyt erityisesti merkille, miten sisällöntuotannossa suurin osa energiasta tuntuu menevän juuri uusien teemojen ja aiheiden keksimiseen.
Looginen kysymys lieneekin, miksi vanhoja sisältöjä hyödynnetään kierrätykseen niin vähän.
Vanhat tekstit uuteen käyttöön – itseltä saa varastaa
Mainio keino hyödyntää tehtyjä sisältöjä on kierrättää ne uuteen julkaisumuotoon. Esimerkiksi blogeina kirjoitetut asiantuntijatekstit voi tarjoilla uusille potentiaalisille asiakkaille oppaan muodossa. Idea oppaasta verkkosivujen annilla ei ole uusi, mutta todettakoon, ettei hyvien ideoiden lainaaminen ole keneltäkään pois. Lopputulema on joka tapauksessa oma ja ainutlaatuinen.
Asia tulikin testatuksi asiakkaamme Visionbay Solutionsin kanssa, jonka ydinosaamista ovat Business Intelligence -ratkaisut ja tiedolla johtaminen. Yrityksen www-sivuilla on runsaasti hyvää sisältöä juuri tiedolla johtamiseen liittyen, joten ehdotin heille ”kevytoppaan” tekemistä kyseisestä aiheesta.
Visionbayn myyntijohtaja ja viestinnästä vastaava Lauri Vornanen epäili ensin ajatusta.
”Tian ehdotus mietitytti aluksi, koska arvelin, että oppaan sisällön kanssa menee myös minulta ylimääräistä työaikaa. En ehkä myöskään ihan uskonut, että verkkosivumme bloggauksista ja esittelyistä saisi tyylikkään oppaan noin vain.”
Onneksi asiakas rohkaisi mielensä ja luotti viestintäkumppaniinsa. Eikä oppaan toteutuksessa mennyt tilaajan työaikaa kuin läpiluvun ja parin täydentävän kommentin verran. Itseltäni oppaan työstöön sisältöjen valinnassa, tekstien pienessä muotoilussa, taittotyössä ja julkaisusuunnitelman teossa kului lopulta vain 12 työtuntia. Kaikki sisältö on otettu yrityksen omilta www-sivuilta tekstejä luovasti yhteen liittäen. Lopputulemana saatiin 15-sivuinen ”Tiedolla johtaminen – Parempia päätöksiä ja parempaa liiketoimintaa” -opas, jonka kuka tahansa aiheesta kiinnostunut voi ladata itselleen – toki yhteystietonsa jättäen.
Valmiiseen oppaaseen on ollut tyytyväinen myös asiakas, kuten Laurin kommentti kertoo.
”Palasin hiljattain toimistolle myyntitapaamisesta ja aika pian läppärin merkkiääni kilahti, että yrityksemme sähköpostilaatikkoon oli tullut viesti. Avasin sen mielenkiinnosta ja kyllähän se hymyilytti, kun viestissä ilmoitettiin ladatusta oppaasta juuri vieraillun organisaation talousjohtajan nimellä.”
Mitä teillä löytyisi arkistoista kierrätykseen?
Rohkaisen ehdottomasti miettimään, millaiseen uuteen muotoon teillä jo tehtyjä sisältöjä voitaisiin hyödyntää. Kuten sanottua, valmiista blogeista voi tehdä vaikka mitä, ja toisaalta yrityksen palveluiden ja ratkaisujen esittelysivuista saa pienellä vaivalla blogitekstejä.
Kerran kvartaaliin kannattaa myös selata verkkosivuille kirjoitettuja vanhempia ”arkistotekstejä” sillä silmällä. Erityisesti yrityksen asiantuntijoiden haastattelujutuista voi monesti otsikkoa hieman muotoilemalla saada edelleen ajankohtaista sisältöä. Asiakkaat harvemmin parin vuoden takaisia juttuja lukevat, mutta se ei tarkoita, ettei silloin kirjoitettu heitä edelleen voisi kiinnostaa.
Kuva: Pixabay