Kuka kuuntelee sinun asiakastasi, jos et sinä? Viestinnässä ja markkinoinnissa panostetaan usein vain omaan puheeseen, kirjoitukseen, ääneen tai kuviin. Oman asian jatkuvan tuputtamisen sijaan olisi hyvä osata myös kuunnella asiakasta.

Kun me Taikassa lähestymme potentiaalisia uusia asiakkaitamme, olemme aluksi pelkkiä kuunteluoppilaita. Meistä kiinnostunut uusi asiakas on varmasti käynyt kääntymässä www-sivuillamme. Hän siis tietää jo melko hyvin, mitä me teemme. Vastaavasti mekin olemme tehneet etukäteisläksymme: tiedämme, mitä uusi asiakkaamme tekee ja tavoittelee, keitä asiakkaamme omat asiakkaat ovat ja kuinka he tällä hetkellä asiakkaitaan tavoittelevat. Perustiedot ovat siis molemmin puolin kunnossa.
Paljon jää vielä kuitenkin kuuntelemisen ja keskustelun varaan.
Tämä sama kuunteluun ja parempaan kumppanuuteen johtava toimintatapa toimii aivan jokaisessa liikesuhteessa täysin toimialasta riippumatta. Kannattaa kokeilla.
Se, joka huutaa kovimpaa ja käyttää viestintäänsä paljon rahaa, ei välttämättä saavuta parhaita tuloksia.
Ei se oma suu – vaan ne korvat
Kuunteleminen ei ole tärkeää vain uusien vaan myös vanhojen asiakkaiden kanssa. Kun asiakkaan asiat alkavat tulla hyvin tutuiksi, on vaarana omahyväisyys: ”kyllä minä nämä jutut jo tiedän ja osaan paljon paremmin, kuin kukaan muu!” Pienen ja ohikiitävän hetken saatat tietääkin. Pidemmän päälle olet kuitenkin pulassa, jos kuuntelu, keskustelu ja kumppanuus jäävät asiakassuhteessa taka-alalle.
Ilman jatkuvaa ja avointa vuorovaikutusta on tuloksellisen viestinnän tekeminen pidemmän päälle mahdotonta.
Minä-minä vai sinä?
Miten voi opetella kuuntelemisen taitoa? Kuinka osaisi laittaa tavoitteellisen kuuntelun oman puhumisen ja pushaamisen edelle? Kurssien sijaan suosittelisin aluksi hyvää etukäteissuunnittelua ja kuuntelun muistamista kaikessa arjen toiminnassa. Jos tavoitteellinen kuuntelu olisi helppoa ja vaivatonta, me kaikki tekisimme jo sitä.
Emmekä me Taikassakaan väitä olevamme vielä täydellisiä kuuntelijoita. Päivä päivältä olemme siinä kuitenkin parempia.
Meillä minä-minä-minä on saatu jo jossain mitassa käännettyä sinä-sinä-sinäksi.
Sinä (asiakas), kun olet aikuisten oikeasti aina kaikissa liikesuhteissa tärkein. En minä.
Jos haluat kuulla ja nähdä, kuinka tuloksellista viestintää tehdään käytännössä asiakkaiden ehdoilla, ota yhteyttä. Meillä Taikassa viestintäseminaarien korskeat juhlapuheet on muutettu toimivaksi todellisuudeksi.
info@viestintapalvelu.fi
Kai: 050 5871 007
Tia: 050 5252 977