Koronavirus on muuttanut monen arkea ja työelämää tavalla, jota ei ole ennen nähty. Etätyötä tekevät nyt kaikki, joille se on mahdollista. #Etätyövinkkejä löydät niin somesta kuin tästä jutustakin.

Korona on saattanut monet työpaikat etätyön pariin ensimmäistä kertaa. Toisille se on tuttua kauraa jo ennestään. Kun Sanna Marinin hallitus viestitti, että “etätyötä tulee suosia, jos työtehtävät sen mahdollistavat”, alkoi yrityksiltä tulla sähköpostiviestejä, joissa he kertovat siirtyneensä etätyöhön. Ensimmäiset viestien lähettäjät olivat eturintamassa ja heidän tiedotteensa noteerasin itse mielenkiinnolla. Myöhemmin tulleet vastaavat viestit vain deletoin. Asia oli jo niin selvä. Toivottavasti he eivät viestissään tiedottaneet jostain muustakin tärkeästä, sillä se meni nyt kyllä ainakin minulta ohi.

Mitä etätyön tekemisessä sitten kannattaa huomioida? No ainakin työergonomia, joka ei kotikonttorilla yleensä ole paras mahdollinen. Jutun kuvituskuva olkoon varoitus, ei tuollaista!

Huomioi työasentosi

Jos teet töitä istualtaan, suosi pöydän äärellä työntekoa ja varmista, että pidät hyvän ryhdin. Hartiat lysähtävät helposti ja työasento lässähtää nopeasti, joten laita kännykkä piippaamaan vaikkapa puolen tunnin välein, niin se viimeistään saa sinut korjaamaan asentosi. Nouse välillä myös ylös ja käy vaikka juomassa vettä.

Jos teet töitä seisoen, huomio pöydän korkeus ja tarkista, että kätesi ovat oikeassa asennossa läppärillä. Seisoessa huomaan itse helposti kannattalevani käsien asentoa olkapäät korvissa jäkittäen. Ei ihme, jos pää alkaa juilia ja hartioita pakottaa. Näin hauskan kuvan Facebookissa, jossa joku oli tuunannut silityslaudasta ja kirjoista itselleen sopivan korkuisen työpisteen. Taidan matkia.

Jos teet töitä sohvalla… älä tee niitä siinä ainakaan koko päivää.

Jos vain mahdollista, kannattaa työpiste ja muu koti pitää “erillään”. Kun etätyöpiste on yhdessä paikassa, pysyy “muu koti” edelleen oikeasti kotina. Erillisessä työpisteessä myös työhön liittyvät tarvikkeet pysyvät järjestyksessä odottamassa seuraavaa päivää ja sillä tavalla uuden päivän aloitus tuntuu myös sujuvammalta.

Ripottele työpäivän lomaan taukoja, jotka antavat mahdollisuuden palautua keskittyneestä työstä. Jos voit, mene ulos, sillä jo esim. 15 minuutin happihyppy piristää. Myös pienet jumppaliikkeet toimivat mainiosti, kyykyt, lankutus, punnerrus – mikä onkin sitten sinulle paras, mutta sykettä sopivasti nostava liike. Muista pitää myös lounashetki ja nauttia välipala & kahvi säännöllisellä rytmillä.

Lähiviikkoina koti on enemmän tai vähemmän koko perheen etätyöpiste. Se on sopimisen paikka perheen kesken, miten kukakin hoitaa omat tehtävänsä ja missä. Kaikkien etätyöpäivä / etäkoulupäivä on tärkeä.

THL:n sivuilta löytyy asiantuntevia ohjeita etätyöhön. Nappaa niistä itsellesi sopivimmat. Vinkkejä (sekä erinomaisia että hauskoja) löytyy myös niin Twitteristä kuin Facebookista (#etätyö, #etätyövinkit). Jos laitat omia vinkkejäsi someen, emme pahastu, jos tägäät meidät (@taikaviesti) mukaan erityisesti Twitterissä.