Nuorisoa kiinnostava sisältö ei innosta setiä ja tätejä, mutta on juuri sitä, mitä alle kolmekymppinen haluaa nähdä, kuulla tai lukea. Nuorisoa kiinnostaa some erityisen paljon, mutta kiinnostaako mikään muu? Ylen nuorisomedioiden päällikkö Antti Hirvosen mukaan myös uutisjournalismi on nuorison agendalla edelleen. Mitä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen pitäisi nuorison kiinnostuksen kohteista ymmärtää?
Yle määrittää tekemisensä avuksi ikäryhmiä, jotta se voisi paremmin tarjota kaikille sopivaa sisältöä. Lapset ja nuoret määritellään Ylessä alle 15-vuotiaiksi ja nuoriso 15-29 -vuotiaaksi.
– Nuorta kohderyhmää määrittää muutama tekijä, joka erottaa sen vanhemmista ikäryhmistä. Näitä ovat vahva mobiilin ja somen käyttö, toteaa Hirvonen.
– Sosiaalinen media on iso osa alle 30-vuotiaiden nuorten elämää. Tästä syystä Ylen nuorisomediat YleX ja Yle Kioski tarjoavat sisältöä kattavasti suoraan niille eri sosiaalisen median alustoille, joilla etenkin juuri nuoret digiaikaansa kuluttavat. Juuri nyt näyttää siltä, että YouTube on yksi suosituimmista somepalveluista nuoressa ikäryhmässä ja siellä YleX:llä ja Yle Kioskilla on kasvavat kanavat jo olemassa, vahvistaa Hirvonen. Lue koko artikkeli