Osallistuin 28.10.2021 NewCo Helsingin järjestämään ”Myy osaamistasi verkossa”- koulutukseen. Paljon tuttua ja tärkeää asiaa, joka sai Viestintäpalvelu Taikan suutaritkin teroittamaan oman vanhentuneen brändilupauksensa.

Mitä opin koulutuksesta? Valmistit sitten hakaneuloja tai virtuaalitodellisuuteen perustuvia tuotannonohjausjärjestelmiä, on syytä aina unelmoida. Unelmoi mieluummin isosti kuin pienesti. Kannattaa tavoitella kaukaisempia tähtiä, eikä tyytyä poimimaan ensimmäistä kenkänsä edessä jököttävää kivenmurikkaa. Ja laita brändilupauksesi kuntoon.
Brändin asemointi uusiksi
Marja Nousiaisen vetämän koulutuksen pääidea oli esitellä tarvittavat askeleet toimivan verkkokurssin rakentamiseen. Askeleita ovat 1. Omat tavoitteesi yrittäjänä / 2. Brändisi asemointi / 3. Asiakkaan profilointi / 4. Testaaminen onko kysyntää / 5. Rakenna kurssi / 6. Valitse verkkokauppa / 7. Aloita myynti / 8. Markkinoi / 9. Hanki liikennettä verkkokauppaan / 10. Kerää palautetta, ota opiksi ja kehity.
Itse innostuin erityisesti brändin asemoinnista. Viestintäpalvelu Taikan brändilupaus vuodelta 2018 kaipasi nimittäin jo uudistamista. Vanha lupaus kuului:
”Luovia sisältöjä ja tuloksia tuottavia strategioita mutkattomasti.”
Facebookin brändäyskaava
Marjan (tai tarkemmin sanottuna Liisa Puolakan ja Michiel Maandagin kirjasta The Only Book You will Ever Need of Branding kotoisin oleva) brändäyskaava menee seuraavasti:
”(Tuotteesi / Palvelusi / Yrityksesi / Brändisi) on maailman ainut (sinun kategoriassasi), joka auttaa (kohderyhmääsi) saavuttamaan (mihin brändisi on tarkoitettu?), jotta (miksi kohdeyleisösi käyttää brändiäsi?).” Lihavoidut kohdat on jokaisen täytettävä itse.
Esimerkkinä Marja mainitsi Facebookin, jonka osalta tämä brändäyskaava tuottaa seuraavan lauseen:
”Facebook on maailman ainut sosiaalisen median kanava, joka auttaa jokaista verkostoitumaan ja jakamaan tietoja valitsemiensa ihmisten kanssa, jotta jokainen voi nopeasti ansaita ja saada huomiota.”
Marjan brändäyskaava ja Viestintäpalvelu Taika Oy
Me emme ole Facebook – etkä varmasti sinäkään. Sama kaava toimii kuitenkin aivan minkä tahansa tuotteen, palvelun tai brändin kanssa. Siksi väänsin heti koulutuksen jälkeen kaavan pohjalta nopealla tajunnanvirralla Viestintäpalvelu Taikalle uuden brändilupauksen:
Viestintäpalvelu Taika ON MAAILMAN (no-joo, ainakin Suomen…) AINUT viestintätoimisto, JOKA AUTTAA asiakkaitaan SAAVUTTAMAAN parempia ja vaikuttavampia tuloksia viestinnän avulla, JOTTA asiakkaidemme asiakkaat ymmärtävät ostaa enemmän meidän asiakkaidemme tuotteita ja palveluita.
Hiukan kömpelö ja kökköhän siitä tuli. Onneksi minulla on fiksu kollega Tia, jonka kanssa pelasimme hetken aikaa sähköpostitennistä brändilupauksemme kanssa. Ja parempaa syntyi nopeasti:
”Viestintäpalvelu Taika on asiakkaitaan herkällä korvalla kuunteleva viestintätoimisto. Juuri siksi asiakkaat saavat avullamme parempia ja vaikuttavampia tuloksia. Näin myös asiakkaidemme asiakkaat ovat vaikuttuneita.”
Kokeile itse, kuinka hyvin kaava sopii sinulle. Uskon, että se auttaa kaikessa yksinkertaisuudessaan myös sinua oman brändisi hahmottamisessa ja kirkastamisessa.