Aika menee vauhdilla, kun on hauskaa. Kuluneet kaksi vuotta yhdessä kollegan kanssa ovat olleet opettavaista aikaa niin yrittäjyydestä kuin oman firman viestinnästä. Tuttu lausahdus yrittäjäasiakkailtammehan on; “kun ei millään itse ehdi hoitaa kaikkea viestintää”. Ymmärrän tunteen, mutta siihen tekemiseen kannattaa silti yrittää löytää aikaa. Ja suunnitelmallisuus ja systemaattisuus helpottavat. Taikan esimerkistä voi myös ottaa vinkkejä.

Marraskuussa 2017 löimme hynttyyt yhteen Kai Tarkan kanssa ja perustimme yhteisen firmamme, Taikan. Viestintä on ollut meidän kummankin leipälaji jo yli parikymmentä vuotta, joten voimien yhdistäminen oli looginen lopputulema.

Kivasti nämä kaksi vuotta ovat myös kuluneet ja olemme saaneet seuraamme mielenkiintoisia asiakkaita, joille teemme monipuolisesti erilaisia viestinnän töitä. Kirjoitamme asiakastarinoita, tiedotteita ja erilaisia artikkeleita, manageroimme some-tilejä ja tuotamme niihin sisältöä. Videoitakin on tullut tehtyä ja lisäksi olemme työstäneet erilaisia oppaita. Uusin aluevaltaus on jopa yli 100-sivuinen kirja, jota Kai työstää. Kädet savessa – tai siis näppiksillä tietysti – on menty, mutta yhtälailla saamme myös suunnitella ja kehittää asiakkaidemme viestintäkuvioita pitkällä tähtäimellä.

Siitä päästäänkin itse asian ytimeen. Miten pienehkö yritys hoitaa omaa viestintäänsä?

Verkkosivut, some ja uutiskirje ovat mainioita viestinvälittäjiä

WWW: Kun aloitimme, oli ensimmäinen tekomme www-sivujen pystytys.

Siihen liittyen mietimme, mitä kaikkea sivuilla kerromme, kuinka esittäydymme ja kuinka aktiivisesti uutta sisältöä ja uutisia viestintapalvelu.fi-sivustolle tuotamme. Totesimme molemmat, ettei meillä varsinaista uutisoitavaa juurikaan ole. Blogi tuntui meille kuitenkin oivalta vaihtoehdolta nostaa esiin sisältöä, joka kumpuaa omasta asiantuntijuudestamme ja tukee myyntiä. Siihen sovimme julkaisuaikataulun, jossa kumpikin kirjoittaa parin viikon välein yhden blogin. Se on toiminut hyvin ja olemme sinnikkäästi pitäneet aikataulusta myös kiinni.

SOME: Toinen pohdinnan paikka oli sosiaalisen median hyödyntäminen.

Jo valmiiksi some-aktiiveina tämä rasti oli meille kohtuullisen yksinkertainen. Ykköskanavamme on Twitter, jota allekirjoittanut hallinnoi ja twiittaa useampaan kertaan viikossa. Se on luontevaa, koska olen Twitterissä päivittäin asiakkaidemme tilejä hoitaessani. Twitterissä profiloimme itseämme asioiden tasalla olevana viestintäkumppanina ja tuomme leppoisalla otteella esiin niin arjen aherrusta, asiakkaitamme kuin jaamme viestinnän vinkkejä muilta käyttäjiltä. Twitter oli myös luontevaa tuoda www-sivuillemme näkyviin, sillä vaihtuvien twiittien nostaminen verkkosivuillamme tuo myös sinne aktiivista otetta.

Hyvänä kakkosena tulee LinkedIn. Se on ammattillisen profiloitumisen paikka. Kuukauden tavoitteeksi asetimme 2-4 postausta, jonka saamme aikaiseksi vähintään sillä, että jaamme siellä verkkosivuille tekemiämme blogitekstejä. Lisäksi jaamme niitä sitten aktiivisesti omilla henkilökohtaisilla profiileillamme.

Kailla oli aiemmalta uraltaan True.fi-koulutuspalvelunsa antina LinkedIn-ryhmä, jonka fokusta hieman täsmensimme Taikan tarkoituksiin. Kerroimme muutoksesta avoimesti, koska emme halunneet johtaa ketään harhaan, kun ryhmä tulikin hieman erilaiseen käyttöön. Siitä ei näytä olleen pelkoa. Uusia jäseniä tulee mukaan useampia joka kuukausi. Tämä jos mikä kuvaa yhteisöllisyyttä ja sitä, että olemme oman toimialamme tuntien osanneet tehdä oikeanlaisia sisältöjä pitääksemme jäsenemme kiinnostuneina.

Onhan meillä myös Facebook-sivut, mutta niitä ylläpidämme ehkä enemmän muodon vuoksi. Uskaltaako tätä edes tunnustaa? Ja ei, emme pidä niitä vain siksi, että muillakin on sellaiset, vaan siksi, että alan yrityksenä löytyminen myös FB:ssä on meille mainekysymys. Lisäksi seuraamme sitä kautta Facebookin muutoksia, jotta tiedämme ja voimme hoitaa asiakkaidemme FB-tilejä asiantuntevasti. Omia FB-sivuja päivitämme “vain” 1-2 kertaa kuussa: nostamme sinne blogitekstit ja pidämme yllä työnantajamielikuvaa. Tämän osalta postaamme satunnaisesti hauskoja tilannepäivityksiä reissuilta tai arjen yllättävistä tilanteista.

Some-markkinointia emme ole tehneet tähän asti, sillä tarvetta ei ole varsinaisesti ollut. Sitäkin kuitenkin ajattelimme kokeilla, ihan vain mielenkiinnosta. Tavoitteenasetanta on saada lisää seuraajia & tykkääjiä tileillemme ainakin Twitterissä ja mahdollisesti myös LinkedIn:ssä. Sitä kautta on linja auki myös myynnille.

UUTISKIRJE: Edelleen työn alla

Tässä kohdin pätee vanha tuttu lause “Suutarin lapsilla ei ole kenkiä”. Taustalla tosin kummittelee aiemmin True.fi:n nimissä parikin kertaa viikossa lähetetty uutiskirje. Se työllisti Kaita melkoisesti ja siksi True.fi:n uutiskirjeen lopettamisen myötä oli hyvä hengähtää myös jatkuvasta uutiskirjerumbasta. Sittemmin olemme aiheesta keskustelleet ja jopa selvittäneet erilaisten uutiskirjepalveluiden hintapolitiikkaa. Samoin olemme setvineet kohderyhmiämme, kirjeiden sisältöteemoituksia ja vastaanottajien osoitteiden saamista. Kaiken tämän jälkeen tulimme tulokseen, että vuonna 2019 ei Taikan ikiomaa uutiskirjettä vieläkään lähde. Vuoden 2020 osalta keskustelemme aiheesta taas uudelleen.

Oheinen “avautuminen” tuo toivottavasti toivoa myös muille pienyrittäjille. Viestinnän ei pidä olla taakka, vaan mieluiten hauskaa. Tärkeintä on kuitenkin miettiä ne tarpeet, joihin viestinnällä vastataan ja mitä viestinnällä halutaan saavuttaa. Sitä kautta saadaan tekemiselle myös tavoitteet, ja tulosten edistymistä voidaan mitata.

Jos Taikan (synty)tarina kiinnostaa sinua enemmänkin, voit lukea myös ihka ensimmäisen bloggaukseni kahden vuoden takaa.