Viherpesusta huolestunut Liiketapalautakunta suosittelee yrityksiä välttämään markkinoinnissaan myös sanoja ”ilmastoystävällinen”, ”kestävä”, ”ympäristöystävällinen” ja ”vihreä”. Häpeäkseni olen viherpesuun itsekin syyllistynyt.
Lue lisääSisältömarkkinointi
Haluatko jättää jälkipolville muutakin tietoa yrityksestäsi, yhteisöstäsi tai toimialastasi kuin vanhentuneet www-sivut? Gutenberg keksi lääkkeen ongelmaan jo yli 500 vuotta sitten: kirjoita ja paina kirja.
Lue lisääTiedeviestinnässä on olennaisinta, että viestit ymmärtävät Nobel-palkittujen huippututkijoiden lisäksi myös tavallisemmat sukankuluttajat. Mutkia on suoristettava, mutta totuudesta ei saa tinkiä.
Lue lisääKierrättäminen on ekologisuudesta ja vastuullisuudesta kertovaa toimintaa. Se säästää aikaa, rahaa ja resursseja mainiosti myös viestinnässä. Parasta on, kun kerran tehty hyvä sisältö kohtaa uudessa muodossaan haluttuja kohderyhmiä – uusia asiakkaita.
Lue lisääKonstailemattomuus on viestintäasenne ja -toimintatapa, jossa helpoista asioista ei tehdä tieten tahtoen vaikeita. Viestinnässä kun on loppujen lopuksi aika harvoin rakettitieteestä tai sydänkirurgiasta kysymys.
Lue lisääUkraina on joutunut Venäjän raukkamaisen sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi. Jo sitä ennen olemme antaneet Venäjän hyökätä viestinnän välityksellä sekä Ukrainaa että kaikkia muitakin Venäjää arvostelleita maita ja ihmisiä kohtaan. Olen yksi heistä, joka ei ole tähän ymmärtänyt reagoida.
Lue lisääIhanaa, messut ja tapahtumat pyörivät taas. Itse innostuin viime viikolla Helsingin Kirjamessuista. Mikäli oma organisaationne on mukana messuilla näytteilleasettajana, muistathan hyödyntää sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet viestinnässä.
Lue lisääJournalisti viihtyy, mutta tekee myös duunia somessa siinä kuin me muutkin kuolevaiset. Siksi myös mediatiedotteiden oikeanlainen jakaminen kannattaa somessa. Tiedotteeseen liitetty hyvä kuva, video tai infografiikka lisäävät niin toimittajien kuin muidenkin someseuraajiesi kiinnostusta tiedotettasi kohtaan.
Lue lisääHaastattelu on eräs tyypillisimmistä tavoista hankkia tietoa viestintä- ja markkinointisisältöjä varten. Kuinka kaikkia osapuolia hyödyttävä haastattelu kannattaa toteuttaa?
Lue lisääSuomalainen journalisti ja journalismi ovat kovassa puristuksessa. Yleisöä kiinnostavaa sisältöä syntyy koko ajan enemmän virallisten medioiden ulkopuolella. ”Sisältömarkkinointi” on ollut jo pitkään eräs journalistien ehdottomista inhokkisanoista. Mikä muu suomalaisia journalisteja ärsyttää?
Lue lisää