Kyky tehdä uutisia on taitolaji. Lähes jokainen tiedote voi olla uutinen. Siksi tehokas keino on ymmärtää uutistyön logiikka ja hyödyntää sitä organisaation päivittäisessä viestinnässä.
Lue lisääViestintä
Tappaako tekoäly markkinoinnin ja viestinnän siinä muodossa, jossa me sen nyt tunnemme? Mahdollisesti ennen pitkää. Muutoksia tulee aivan varmasti. Tapahtuuko kuolema vielä huomenna? Tuskin.
Lue lisääKriisiviestinnässä on tärkeää olla nopea. Muista kuitenkin maltti, jotta pääviestit tilanteesta eivät synnytä uusia ongelmia. Muista myös huomioida erilaiset kohderyhmät; kriisiviestintää ei tehdä mediaa varten.
Lue lisää
Tarjouspyyntö, briiffi, toimeksiantokuvaus. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Käytetystä nimestä riippumatta kyse on kuitenkin yhdestä oleellisimmista asioista markkinointiin ja viestintään liittyvissä toteutuksissa. Ilman asiallista briiffiä toteuttaminen on ”musta tuntuu” -toimintaa ja lopputulos pahimmillaan turhaa työtä.
Lue lisääUutistyö perustuu kansalaisten oikeuteen saada tietoa, ja se on keskeinen osa sananvapautta. Sananvapauteen kuuluu myös vahvasti vastuu, joten toimittajan velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen. Niin toimittajalle, yleisölle kuin jutun kohteelle on tärkeää, että uutisen tiedot on tarkistettu mahdollisimman hyvin.
Lue lisääMiksi viestin vastaanottaja sanoo ei? Tätä meidän kaikkien viestinnän ja markkinoinnin tekijöiden kannattaa hetki miettiä. Viestinnässä on kyse tarjonnan ja kysynnän välisestä tasapainosta.
Lue lisääMedianäkyvyys on yksi viestinnän yleisimmistä tavoitteista. Ihan jo siksi, että ansaittu medianäkyvyys on uskottavampaa ja siten vaikuttavampaa kuin vastaavan viestin välittäminen omissa kanavissa tai mainonnalla.
Lue lisääViherpesusta huolestunut Liiketapalautakunta suosittelee yrityksiä välttämään markkinoinnissaan myös sanoja ”ilmastoystävällinen”, ”kestävä”, ”ympäristöystävällinen” ja ”vihreä”. Häpeäkseni olen viherpesuun itsekin syyllistynyt.
Lue lisääUusi vuosi odottaa taas kulman takana. Viestintä- ja markkinointiyksiköissä käy kuhina, kun mietitään mitä, milloin, kuka ja miten kaikki tehdään? Tekemisten aikataulutus ja ideoiden listaaminen vuosikelloon on iso apu: se antaa myös näkemystä yksittäisten sisältöjen ja kampanjoiden osuvuudesta kokonaisuuteen ja asetettuihin tavoitteisiin.
Lue lisääMediatiedote on tiedottajan työkalupakin tärkein yksittäinen työkalu. Viestintäpalvelu Taikan Kai & Tia ovat tehneet uransa aikana reilusti toista sataa tiedotetta. Tästä artikkelista saat poimittua toimivan tiedotteen rakenteen itsellesi, ole hyvä!
Lue lisää