Kategoria: Viestintä

  • Vuosikello on viestijän luottokaveri

    Uusi vuosi odottaa jo kulman takana. Viestintä- ja markkinointiyksiköissä käy kuhina, kun mietitään mitä, milloin, kuka ja miten kaikki tehdään? Tekemisten aikataulutus ja ideoiden listaaminen vuosikelloon on iso apu: se antaa näkemystä yksittäisten sisältöjen ja kampanjoiden osuvuudesta kokonaisuuteen ja asetettuihin tavoitteisiin.

    Lue li

  • Kun mietit ulkoistettua viestintäapua – huomioi nämä

    Nykyajan nopeatempoisessa maailmassa organisaatioiden on tärkeää viestiä selkeästi ja tehokkaasti. Ulkopuolinen viestinnän ammattilainen voi toimia korvaamattomana kumppanina tässä tehtävässä. Varsinkin, kun kumppanin kyky, motivaatio ja asenne resonoivat tarpeisiisi.

    Lue li

  • Millä saisin median huomion?

    Kyky tehdä uutisia on taitolaji. Lähes jokainen tiedote voi olla uutinen. Siksi tehokas keino on ymmärtää uutistyön logiikka ja hyödyntää sitä organisaation päivittäisessä viestinnässä.

    Lue li

  • Miten voit hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannossa?

    Viestintäammattilaisena tekoäly kiinnostaa. Varsinkin siitä näkökulmasta, miten tekoälyn käyttö asiakkaille tehtävien sisältöjen tuottamisessa hyödyttäisi meitä molempia. Kysyin siis asianosaiselta eli ChatGPT:ltä tapoja, joita voisin hyödyntää tekstien tekemisessä.

    Lue li

  • Viestijä, iskikö kriisi – mitä sanoo kriisiviestinnän suunnitelmanne?

    Kriisiviestinnässä on tärkeää olla nopea. Muista kuitenkin maltti, jotta pääviestit tilanteesta eivät synnytä uusia ongelmia. Muista myös huomioida erilaiset kohderyhmät; kriisiviestintää ei tehdä mediaa varten.

    Lue li

  • Tarjouspyynnön taikaa – tiedä mitä tilaat

    Tarjouspyyntö, briiffi, toimeksiantokuvaus. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Käytetystä nimestä riippumatta kyse on kuitenkin yhdestä oleellisimmista asioista markkinointiin ja viestintään liittyvissä toteutuksissa. Ilman asiallista briiffiä toteuttaminen on ”musta tuntuu” -toimintaa ja lopputulos pahimmillaan turhaa työtä.

    Lue li

  • Pääsittekö mediaan – mutta juttu onkin täynnä virheitä

    Uutistyö perustuu kansalaisten oikeuteen saada tietoa, ja se on keskeinen osa sananvapautta. Sananvapauteen kuuluu myös vahvasti vastuu, joten toimittajan velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen. Niin toimittajalle, yleisölle kuin jutun kohteelle on tärkeää, että uutisen tiedot on tarkistettu mahdollisimman hyvin.

    Lue li

  • Ansaittu media houkuttaa – tarjoa toimittajalle uunituoretta asiaa tiedotteella

    Medianäkyvyys on yksi viestinnän yleisimmistä tavoitteista. Ihan jo siksi, että ansaittu medianäkyvyys on uskottavampaa ja siten vaikuttavampaa kuin vastaavan viestin välittäminen omissa kanavissa tai mainonnalla.

    Lue li

  • Älä anna blogikirjoitusvuoron pelottaa – vinkkejä vasta-alkajille

    Tällä viikolla itsellä oli kalenterissa taas merkintä blogivuorosta. ”Huaah”. Sama huokaisu kuuluu varmaan muidenkin suusta vastaavassa tilanteessa? Mutta ei tarvitse kuulua, kun et aseta itsellesi turhia kirjoituspaineita ja muistat perusvinkit, jotka pätevät moneen muuhunkin tekstintuottamiseen.

    Lue li

  • Mistä liikkeelle somessa?

    Organisaatioilla on erilaisia lähtökohtia olla sosiaalisessa mediassa. Oma motivaatio ja tarve on hyvä olla kirjattuna ylös ennen liikkeelle lähtöä. Silloin somessa oleminen tuottaa myös arvoa. Niin itselle, asiakkaalle kuin muille eri sidosryhmille. Lue vinkkimme someläsnäolon perusteisiin.

    Lue li