Tappaako tekoäly markkinoinnin ja viestinnän siinä muodossa, jossa me sen nyt tunnemme? Mahdollisesti ennen pitkää. Muutoksia tulee aivan varmasti. Tapahtuuko kuolema vielä huomenna? Tuskin.
Lue lisääMarkkinointi
Miksi viestin vastaanottaja sanoo ei? Tätä meidän kaikkien viestinnän ja markkinoinnin tekijöiden kannattaa hetki miettiä. Viestinnässä on kyse tarjonnan ja kysynnän välisestä tasapainosta.
Lue lisääViherpesusta huolestunut Liiketapalautakunta suosittelee yrityksiä välttämään markkinoinnissaan myös sanoja ”ilmastoystävällinen”, ”kestävä”, ”ympäristöystävällinen” ja ”vihreä”. Häpeäkseni olen viherpesuun itsekin syyllistynyt.
Lue lisääHaluatko jättää jälkipolville muutakin tietoa yrityksestäsi, yhteisöstäsi tai toimialastasi kuin vanhentuneet www-sivut? Gutenberg keksi lääkkeen ongelmaan jo yli 500 vuotta sitten: kirjoita ja paina kirja.
Lue lisääTiedeviestinnässä on olennaisinta, että viestit ymmärtävät Nobel-palkittujen huippututkijoiden lisäksi myös tavallisemmat sukankuluttajat. Mutkia on suoristettava, mutta totuudesta ei saa tinkiä.
Lue lisääKonstailemattomuus on viestintäasenne ja -toimintatapa, jossa helpoista asioista ei tehdä tieten tahtoen vaikeita. Viestinnässä kun on loppujen lopuksi aika harvoin rakettitieteestä tai sydänkirurgiasta kysymys.
Lue lisääUkraina on joutunut Venäjän raukkamaisen sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi. Jo sitä ennen olemme antaneet Venäjän hyökätä viestinnän välityksellä sekä Ukrainaa että kaikkia muitakin Venäjää arvostelleita maita ja ihmisiä kohtaan. Olen yksi heistä, joka ei ole tähän ymmärtänyt reagoida.
Lue lisääKuka kuuntelee sinun asiakastasi, jos et sinä? Viestinnässä ja markkinoinnissa panostetaan usein vain omaan puheeseen, kirjoitukseen, ääneen tai kuviin. Oman asian jatkuvan tuputtamisen sijaan olisi hyvä osata myös kuunnella asiakasta.
Lue lisää”Ei tää meidän asia nyt niin iso ole. Eikai me nyt mitään tiedotetta!?” Laura Voutilaisen biisin sanoja lainatakseni – no hitto miksei. Pienikin asia on sopivalle kohderyhmälle uutinen, joka osuu. Varsinkin, jos se osuu kohderyhmän silmiin jopa mediassa.
Lue lisääSynkän marraskuun valaisemiseksi tuotamme sinulle Viestintäpalvelu Taikassa tekstin kuin tekstin 300 eurolla (+ alv 24%). Tarjoustekstin pituus voi olla jopa 3000 merkkiä, joten sillä syntyy niin artikkeli, tiedote, lyhyt esite kuin sykähdyttävää sisältöä www-sivullesi.
Lue lisää