Suomalainen journalisti ja journalismi ovat kovassa puristuksessa. Yleisöä kiinnostavaa sisältöä syntyy koko ajan enemmän virallisten medioiden ulkopuolella. ”Sisältömarkkinointi” on ollut jo pitkään eräs journalistien ehdottomista inhokkisanoista. Mikä muu suomalaisia journalisteja ärsyttää?

Lue lisää

Aika menee vauhdilla, kun on hauskaa. Kuluneet kaksi vuotta yhdessä kollegan kanssa ovat olleet opettavaista aikaa niin yrittäjyydestä kuin oman firman viestinnästä. Tuttu lausahdus yrittäjäasiakkailtammehan on; “kun ei millään itse ehdi hoitaa kaikkea viestintää”. Ymmärrän tunteen, mutta siihen tekemiseen kannattaa silti yrittää löytää aikaa. Ja suunnitelmallisuus ja systemaattisuus helpottavat. Taikan esimerkistä voi myös ottaa vinkkejä.

Lue lisää

Olemme jo vuosia pitäneet poliitikkoja lähtökohtaisesti epärehellisinä hyypiöinä. Tunnustan, olen tähän itsekin syyllinen. Mediat ovat olleet tässä parjaamisessa meidän muiden mukana, elleivät jopa aivan etunenässä. Nyt epärehellisyydestä syytetään mediaa itseään. Mitä journalistit ajattelevat omasta asemastaan?

Lue lisää

Viestintämuotoilu on palvelumuotoilua, jota sovelletaan viestintään ja markkinointiin. Useilla toimialoilla asiakas on jo keskeisesti mukana yritysten tuote- ja palvelukehityksessä. Asiakkaiden mielipiteitä kysellään, he ovat mukana erilaisissa paneeleissa, heidän kanssaan kehitetään räätälöityjä tuotteita ja palveluja. Ilman asiakkaan äänen kuuntelemista ei menestyvää liiketoimintaa voi nykyään harjoittaa juuri missään.

Lue lisää

Anteeksi ruma sana heti otsikossa. Niin usein näkee maailmalla klikkiotsikoita ja näennäisesti hyödyllisiä kirjoituksia, että rumalle sanalle on nyt perusteita. Asiakkaan ja mediayleisön huijaaminen, pettäminen tai vedättäminen sisältömarkkinoinnilla ovat vain hiukan kohteliaampia kiertoilmauksia samalle asialle. Keskustele sisällöillä asiakkaasi kanssa ja tarjoa hänelle ihan oikeita hyötyjä. Ole kuitenkin myös tavoitteellinen.

Lue lisää

Hyvä Twitter-tili ei synny itsestään. Ei riitä, että perustat tilin ja jäät vain odottelemaan suurta someihmettä. Kaikissa somepalveluissa ihmiset ovat tärkeitä. Twitterissä henkilöstön tilien tuki yhteisön tileille on erityisen tärkeää. Onneksi Twitterissäkin vaivannäkö yleensä palkitaan. Jokainen yhteisö voi saavuttaa Twitterillä ainakin kolme selvää hyötyä. Lue lisää