Tiedote on mainio viestinviejä pk-yritykselle

”Ei tää meidän asia nyt niin iso ole. Eikai me nyt mitään tiedotetta!?” Laura Voutilaisen biisin sanoja lainatakseni – no hitto miksei. Pienikin asia on sopivalle kohderyhmälle uutinen, joka osuu. Varsinkin, jos se osuu kohderyhmän silmiin jopa mediassa.

Keskustelimme tässä taannoin pienen yrityksen edustajien kanssa heidän uuden firmansa viestintä- ja markkinointikuvioista. Heillä oli selkeät mietteet verkkosivujen pystyttämisestä ja myyntimateriaalista tapaamisiin. Keskustelumme edetessä puheissa vilahti myös Linkkari, Instagram ja muita sosiaalisen median alustojen nimiä.

Erityisesti yrittäjiä mietitytti, miten he tavoittaisivat potentiaalisia asiakkaitaan kertoakseen yrityksestään ja sen uudenlaisesta tarjonnasta toimialallaan.

Tiedote mediajakelulla tavoittaa erilaisia silmäpareja

Ehdotukseni tiedotteen tekemisestä ja jakelusta jonkin tiedotejakelutoimittajan kanssa veti työparin ensin hiljaiseksi. Kun kerroin, mitä jakelu esimerkiksi STT Infon kautta tarkoittaa, he kiinnostuivat. Samassa yhteydessä mainituiksi tuli myös muita vastaavia palveluntarjoajia, kuten Cision, Meltwater ja ePressi.

Tiedotejakelu valmiin palvelun kautta on järkevää, kun yrityksellä on uutta kerrottavaa. Koska alkavalla yrityksellä ei välttämättä ole valmiina suhteita mediaan, saadaan jakelupalvelun kautta päänavaus myös oman mediaverkoston luomiselle. Vastaanottajissa on sekä toimittajia, medioiden uutisdeskit, freelancertoimittajia, bloggareita sekä muita tiedotteiden tilaajia aihealueittain.

Yleisesti ottaen tiedotejakelun käyttö helpottaa tiedotteen lähettäjän työtä. Se kannattaa kuitenkin ymmärtää, ettei omaa uutista kannata lähettää kaikille mahdollisille vastaanottajille, joita palvelu tarjoaa. Kohtuus ja osuvuus ovat paras lähestymistapa, sillä tiedotteen sisällön ja aiheen mukainen kohdentaminen vastaanottajille parantaa uutisen läpimenoa.

Tiedote on tärkeä osa organisaation ulkoista viestintää. Mutta pelkkä hyvä tiedote ei riitä, sillä sen on myös tavoitettava kohderyhmänsä. Koiramme-lehden toimitusta ja sen kenneltoimija-lukijaa tuskin kiinnostaa autoalan uutiset – näin karrikoidun esimerkin antaen.

Keskustelu tiedotteesta jäi miehillä hautumaan. He miettivät, että näin uuden yrityksen saisi kertaheitolla monien mieleen. Ja samalla saisi firman nimen toimittajien mieliin.

Kyllä näinkin, mutta muistutuksena, että tietoa ja uutisia on maailma pullollaan. Pelkkä tiedotejakelupalvelun käyttö ei tee uudesta yrityksestä läpimurtouutista mediassa. Tähän tarvitaan kiinnostava ja hyvä tiedote hyvällä sisällöllä. Se onkin sitten jo eri juttu.

Linkkivinkkejä:

STT Info https://www.viestintapalvelut.fi/stt-info-tiedotejakelu
Cision https://www.cision.fi/tiedotus/tiedotejakelu/
ePressi https://www.epressi.com/tietoa-palvelusta.html
Meltwater https://www.meltwater.com/fi/products/media-database