“Ei tää meidän asia nyt niin iso ole. Eikai me nyt mitään tiedotetta!?” Laura Voutilaisen biisin sanoja lainatakseni – no hitto miksei. Pienikin asia on sopivalle kohderyhmälle uutinen, joka osuu. Varsinkin, jos se osuu kohderyhmän silmiin jopa mediassa.

Olin hiljattain tapaamisessa, jossa keskustelimme aloittelevan yrityksen puuhamiesten kanssa uuden yrityksen viestintäkuvioista. Heillä oli selkeät mietteet verkkosivujen pystyttämisestä ja myyntimateriaalista tapaamisiin. Keskustelumme edetessä puheissa vilahti myös Facebookkia, Instagramia ja muita sosiaalisen median alustojen nimiä.

Erityisesti näitä yrittäjiä mietitytti, miten he tavoittaisivat potentiaalisia asiakkaitaan kertoakseen uudesta yrityksestä.

Tiedote mediajakelulla tavoittaa erilaisia silmäpareja

Ehdotukseni tiedotteen tekemisestä ja jakelusta jonkin tiedotejakelutoimittajan kanssa veti työparin ensin hiljaiseksi. Kun kerroin, mitä jakelu esimerkiksi STT Infon kautta tarkoittaa, he kiinnostuivat. Samassa yhteydessä mainituiksi tuli myös muita vastaavia palveluntarjoajia, kuten Cision ja ePressi.

Tiedotejakelu valmiin palvelun kautta on järkevää, kun yrityksellä on uutta kerrottavaa. Vastaanottajissa on sekä toimittajia, medioiden uutisdeskit, freelancerit, bloggareita sekä tiedotteiden tilaajia aihealueittain. Tämä helpottaa tiedotteen lähettäjän työtä, kunhan muistaa, ettei omaa uutistaan lähetä kaikille mahdollisille vastaanottajille, joita palvelu tarjoaa. Kohtuus on paras lähestymistapa, sillä tiedotteen sisällön ja aiheen mukainen kohdentaminen vastaanottajille parantaa uutisen läpimenoa.

Tiedote on tärkeä osa organisaation ulkoista viestintää. Mutta pelkkä hyvä tiedote ei riitä, sillä sen on myös tavoitettava kohderyhmänsä.

Keskustelu tiedotteesta jäi miehillä hautumaan mieliin. He totesivat, että näin uuden yrityksen saisi kertaheitolla monien mieleen. Kyllä näinkin, mutta muistutin myös, että tietoa ja uutisia on maailma pullollaan. Pelkkä tiedotejakelupalvelun käyttö ei tee heidän uudesta yrityksestä läpimurtouutista mediassa. Tähän tarvitaan kiinnostava ja hyvä tiedote hyvällä sisällöllä. Se onkin sitten jo eri juttu.

Linkkivinkkejä:

STT Info https://www.viestintapalvelut.fi/stt-info-tiedotejakelu