Kun mietit ulkoistettua viestintäapua – huomioi nämä

Nykyajan nopeatempoisessa maailmassa organisaatioiden on tärkeää viestiä selkeästi ja tehokkaasti. Ulkopuolinen viestinnän ammattilainen voi toimia korvaamattomana kumppanina tässä tehtävässä. Varsinkin, kun kumppanin kyky, motivaatio ja asenne resonoivat tarpeisiisi.

Ennen kesälomia olin mukana viestintätoimistokilpailutuksessa ja alkuvuoden aikana tuli juteltua useammankin asiakkaani kanssa ulkoistetusta viestintäavusta. Näin töiden taas pyörähdettyä käyntiin lomien jälkeen ajattelin nostaa esiin elementtejä, jotka viestintäkumppania etsivän kannattaa huomioida.

Sellaisia ovat ainakin kyky, motivaatio ja asenne. Ne eivät ainoastaan kuvasta sitä, mitä viestinnän ammattilainen voi tarjota, vaan ne myös määrittävät, kuinka hyvin asiakkaan viestintätavoitteet saavutetaan.

– Lou Holtz

Kyky antaa valmiudet suoriutua viestinnän erilaisista tehtävistä ja ratkaista ongelmia

Viestintäkumppanin kyky pohjaa osaamiseen ja kokemukseen. Kun yrityksesi tarvitsee apua viestinnässä, on tärkeää valita kumppani, joka ymmärtää tarpeeksi laajasti viestinnän lainalaisuuksia ja käytäntöjä, sekä osaa viestiä sanomaanne tehokkaasti kohderyhmillesi teille sopivissa kanavissa.

Osaava viestintäkumppani tuo mukanaan monipuolisen tekemisen kirjon, kuten strategisen viestintäsuunnittelun, sisällöntuotannon, mediayhteistyön, kriisiviestinnän ja sosiaalisen median tekemisen. Ne ovat toki vain muutamia esimerkkejä niistä palveluista, joita ammattilaiselta voi odottaa. Ne kuitenkin varmentavat, että perusviestintätarpeesi tulevat katetuiksi.

Motivaatio ohjaa toimimaan sekä saavuttamaan tavoitteet

Hyvä viestintäkumppani on sitoutunut asiakkaansa menestykseen. Hän toimii proaktiivisesti, ehdottaa uusia ideoita sekä pohtii ratkaisuja viestinnän parantamiseksi.

Motivaatio näkyy myös halussa oppia ja ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa syvällisesti. Kun kumppani on motivoitunut auttamaan sinua saavuttamaan tavoitteesi, hän toimii kuin oma viestintäosastosi, ollen valmiina tukemaan ja kehittämään viestintääsi.

Asenne kertoo, miten tehtävät hoidetaan, kuinka vastoinkäymisissä toimitaan ja miten asiakas kohdataan

Itse olen todennut, miten asenne on kaiken A ja O. Se oikeastaan ratkaisee, kuinka hyvin viestintäkumppani pystyy täyttämään lupauksensa.

Positiivinen, ratkaisukeskeinen ja joustava asenne auttaa kohtaamaan viestinnän haasteet ja kääntämään ne mahdollisuuksiksi. Viestinnän ammattilainen, joka suhtautuu työhönsä intohimolla ja omistautumisella, varmistaa, että viestintäsi on laadukasta ja vaikuttavaa. Hän osaa myös mukautua tilanteisiin, reagoida nopeasti muutoksiin ja pitää mielessä asiakkaan pitkänkin aikavälin tavoitteet.