Miten voit hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannossa?

Viestintäammattilaisena tekoäly kiinnostaa. Varsinkin siitä näkökulmasta, miten tekoälyn käyttö asiakkaille tehtävien sisältöjen tuottamisessa hyödyttäisi meitä molempia. Kysyin siis asianosaiselta eli ChatGPT:ltä tapoja, joita voisin hyödyntää tekstien tekemisessä.

Tämän bloggauksen kuvituskuva on DALL-E:n kanssa tehty ”omakuva”!

Tammikuu on ollut varsinaista tekoälyn tulitusta omassa kalenterissani. Olen ollut kuulolla useammassa webinaarissa ja mukana yhdessä live-tilaisuudessakin Lahdessa CMADFI-päivässä, jossa tekoäly oli aiheena vahvasti läsnä ohjelmassa.

Itselleni olen kirjannut noista muistiin seuraavia huomioita tekoälystä:

  • Suurin uhka tekoälyyn liittyen on, että sitä ei uskalleta käyttää lainkaan.
  • Tekoäly työkalujen käytön suurin rajoite on mielikuvituksen puute.
  • Prompti eli tehtävänanto tehdään liian yleisellä tasolla. Luovuus ohjeistuksessa ja monipuolinen työpyyntö tuottavat isommalla todennäköisyydellä parempaa ja tarkempaa sisältöä kuin liian lyhyt ja ytimekäs pyyntö.
  • Tekoäly on keskusteleva. Voit tarkentaa ja kohdentaa promtiasi tekoälyltä saamasi aiemman vastauksen/tekstin/kuvan kehittelyssä.
  • Älä lopeta kertakokeiluun. Opit kyllä.

Tekoäly töihin, mutta sinä ohjaat ja teet valinnat

Palatkaamme alkuperäiseen kysymykseeni ChatGPT:lle, eli miten voisin hyödyntää sitä asiakkaideni hyväksi sisältöjä tehdessäni. Seuraava lista antaa varmasti ajattelemisen aihetta itse kullekin.

  • Sisällöntuotannon nopeuttaminen: Tekoälyn avulla voit tuottaa tekstiä ja juttuaihioita nopeammin. Tekoäly voi auttaa luomaan luonnoksia, joita voit sitten täydentää, muokata ja viimeistellä. Ja tarkistuttaa senkin vielä lopuksi tekoälyllä kohderyhmälle sopivaksi.
  • Sisällön räätälöinti ja personointi: Tekoälyä voidaan käyttää analysoimaan kohderyhmän käyttäytymistä ja mieltymyksiä, mikä auttaa räätälöimään sisältöä eri yleisöille. Tämä voi parantaa viestisi tehokkuutta ja kohdennettavuutta.
  • Sisällön analysointi ja optimointi: Tekoäly auttaa analysoimaan olemassa olevaa sisältöä ja ehdottaa parannuksia, kuten hakukoneoptimointia (SEO), minkä avulla sisältö tavoittaa laajemman yleisön.
  • Käännöstyöt: Tekoäly kääntää sisältöjä eri kielille tarkistaen samalla kulttuurisen relevanssin ja kielen säilyttämisen.
  • Kuvien ja grafiikan luominen: Voit käyttää tekoälyä visuaalisen materiaalin, kuten infografiikan, kuvien tai jopa luomaan videoita, jotka tukevat ja rikastuttavat tekstisisältöä.
  • Trendien ja aiheiden seuranta: Tekoälytyökalut voivat auttaa tunnistamaan alan trendejä ja suosittuja aiheita. Se taas voi auttaa luomaan ajankohtaista ja kiinnostavaa sisältöä asiakkaille.

Koska allekirjoittanut vasta tutustuu ja testaa tekoälyä eri tarpeisiin, on mielessä myös mahdolliset uhkat ja virheet, joita voin tehdä. Tunnistan, että tekoälyn käytössä on tärkeää säilyttää inhimillinen kosketus. Minä olen vastuussa siitä, että sisältö vastaa asiakkaiden arvoja ja tarpeita. Itse opiskelen ja opettelen koko ajan lisää, jotta pysyisin ajan tasalla tekoälyn kehityksestä. Tämä tietysti siksi, että pysyn kärryillä, miten sitä voin parhaiten soveltaa omaan tekemiseeni ja samalla tuottaa asiakkaalleni parasta mahdollista arvoa.