Millainen on hyvä tiedote? Tätä mietin jälleen kerran työstäessäni asiakkaalle tiedotetta – enkä vain yhtä, vaan samasta aiheesta useammalle eri kohderyhmälle. Sidosryhmätiedote tuotti eniten työtä, sillä sen pitäisi osua tyylikkäästi niin asiakkaalle kuin medialle. Yleisesti ottaen media ansaitsee kyllä oman tiedotteen.

Lue lisää

Nuorisoa kiinnostava sisältö ei innosta setiä ja tätejä, mutta on juuri sitä, mitä alle kolmekymppinen haluaa nähdä, kuulla tai lukea. Nuorisoa kiinnostaa some erityisen paljon, mutta kiinnostaako mikään muu? Ylen nuorisomedioiden päällikkö Antti Hirvosen mukaan myös uutisjournalismi on nuorison agendalla edelleen. Mitä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen pitäisi nuorison kiinnostuksen kohteista ymmärtää?

Lue lisää

Parempi tiedote tuo sinulle ja yhteisöllesi enemmän näkyvyyttä mediassa. Jos tiedotteesi päätyvät toimittajien roskakoreihin jo heti kättelyssä, teet aivan turhaa työtä. Pelkällä tekstillä et enää pärjää, vaan moderni mediatiedote sisältää paljon muutakin. Tiedätkö sinä, millaisia tiedotteita medialle kannattaa lähettää ja miten? Lue lisää

Hyvä lehdistötiedote eroaa etuliitteensä lisäksi hyvästä mediatiedotteesta myös monelta muulta osin. “Lehdistö” on Kekkosen ajan ja printtimaailman termi, mutta “media” pitää sisällään hyvin paljon enemmän. Termien lisäksi ovat vuosien varrella muuttuneet myös hyvien tiedotteiden otsikot, sisällöt ja jakelutavat. Eniten ovat kuitenkin muuttuneet tiedotteiden tekijöiden osaamisvaatimukset. Lue lisää

Nopea kriisiviestintä on yleensä paras vaihtoehto kriisisissä kuin kriisissä. Samalla pitää kuitenkin löytyä myös malttia, jotta pääviestisi eivät kriisitilanteessa synnytä aivan uusia ongelmia. Muista myös huomioida erilaiset kohderyhmät kriisissä. Asiakasnäkökulma on hyvä olla kriisiviestinnässä mukana alusta alkaen. Lue lisää

Tehokas tiedote on juuri niin toimiva ja vakuuttava, kuin sen sisältökin on. Kiinnostava otsikko, sitä vastustamattoman hyvin tukeva ingressi sekä paljon kiinnostavaa tietosisältöä pursuava leipäteksti ovat esimerkillisen tiedotteen perusrakenteita. Lopullisen viimeistelyn kruunaa laadukas oheissisältö: pysäyttävät kuvat, videot, infografiikat ja linkit muualle nettiin. Tällaisesta tiedotteesta myös journalistit tykkäävät. Ehkä jopa pysäyttäväksi tarkoitetun artikkelikuvamme poliisitkin. Lataa toimiva tiedotepohja itsellesi artikkelin lopusta.

Lue lisää

Median lempilapsi on avoin ja kiinnostava ihminen. Juuri heitä viihdejournalisti etsii juttujensa aiheeksi. Ihmiset ja tarinat kiinnostavat, joten siksi niitä käsitellään mediassa yhä enemmän. Minkälaisia tarinoita sinun kannattaisi markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisena nostaa esiin? Osaatko tarjota medialle kiinnostavia ihmisiä haastateltavaksi?

Lue lisää