Ihanaa, messut ja tapahtumat pyörivät taas. Itse innostuin viime viikolla Helsingin Kirjamessuista. Mikäli oma organisaationne on mukana messuilla näytteilleasettajana, muistathan hyödyntää sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet viestinnässä.
Käsi sydämelle – onhan yrityksellänne yhtenä markkinointi- ja viestintäväylänä sosiaalinen media? Syytä olisi, sillä some eri alustoineen (Twitter, Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn jne.) kuuluu tänä päivänä perustyökaluihin niin asiakkaiden kuin muidenkin eri sidosryhmien kanssa kommunikoitaessa.
Somen kanssa touhutessa on hyvä ymmärtää tietyt lainalaisuudet someyleisön kiinnostuksen ylläpitämisestä:
- Ole systemaattinen ja someta säännöllisesti. Jos joku lähtee seuraamaan teitä, hän haluaa myös kuulla ja tietää teistä tasaisin väliajoin.
- Some on vuorovaikutusta. Älä toitota asioita vain omasta näkökulmasta. Jaa ja kommentoi myös muiden juttuja, kuten sidosryhmien ja asiakkaiden tai toimialaan liittyviä uutisia ja nostoja.
- Ihminen on yleensä kiinnostavampi kuin organisaatio!
5 vinkkiä tapahtumasomettamiseen – ennen tapahtumaa
1 Aloita ajoissa
Ihan kuten markkinoinnissa yleensäkin, kerro ja viesti hyvissä ajoin, mihin tapahtumaan tai messuille olette osallistumassa. Some on väylä tavoittaa mahdollisesti uusia ja erilaisia kohderyhmiä. Jaa linkkiä kotisivuillenne, jossa kerrotaan mitä teette tapahtumassa, miksi teitä kannattaa tulla messuille tapaamaan ja kuinka asiakas voi ilmoittautua tai saada teiltä kutsun.
2 Hyödynnä tapahtuman hästäg tai keksi oma
Tapahtumilla on monesti jo valmiina tunniste eli hästäg (#), jolla tilaisuutta markkinoidaan ja jolla siihen viitataan sosiaalisessa mediassa. Käytä sitä aktiivisesti myös omassa viestittelyssä. Esimerkiksi viime viikkoisten kirjamessujen hästäg #kirjamessut oli ja on kaikkien halukkaiden käytössä. Hästägin voi myös keksiä itse, mutta ideana on, että kaikki tapahtumaan liittyvä sisältö löytyy tuolla hästägillä ja myös muut haluavat sitä käyttää.
3 Mielikuvitusta peliin
Suunnittele ja listaa avoimin mielin, mitä kaikkea voitte kertoa tulevasta tapahtumasta. Ajattele kuin Walt Disney; älä rajoita mahdollisuuksia ja uskalla kokeilla luovasti. Jos voit unelmoida, voit myös tehdä! Laita ennakoiden tietoa mitä esittelette, paljastatteko jotain uutta, kuka on paikalla, millaisissa asioissa vierailijaa/osallistujaa autatte, mitä tarjoatte jne. Voit hyvin laittaa myös kevyempää sisältöä kuten kuvia ja ajatuksia valmistautumisesta tapahtumaan sekä ihmisistänne. Fakta ja fiilis ovat hyvä yhdistelmä somesisällöissä. Hyödynnä somea myös viime hetken viilauksiin. Kysy toiveita ja ideoita, mitä asiakkaanne tarvitsee teiltä tapahtumassa tai ständillänne vieraillessaan.
4 Some on portieeri ja www-kotisivunne ravintola
Verkkosivunne ovat yrityksenne markkinoinnin ja viestinnän kotipesä internetissä. Someviesteillä houkutellaan ja johdatellaan yleisöä tutustumaan niiden sisältöön. Jos vertailu sallitaan, niin ihan kuten portsari toimii sisäänheittäjänä ravintolaan! Varmista siis, että kotisivuillanne on tieto mukana olostanne, mikä on osastonne sijainti, miksi olette mukana ja mitä vierailijanne hyötyy. Mieti myös, mitä muuta aiheesta verkkosivuillanne voi kertoa. Voisiko siellä olla helppo ja nopeasti vastattavissa oleva kilpailu tai kysely, jonka osallistujille jaetaan palkinto, jonka voi noutaa tapahtumasta. Varmista myös, että tuottamanne tiedotteet löytyvät www-sivuiltanne. Tätä kaikkea on luontevaa jakaa eteenpäin somekanavissanne. Tavoitteennehan ei tässä kohdin ole vain se, että www-sivuillenne saadaan kävijöitä, vaan että nämä kävijät löytävät tiensä sitä kautta myös itse tapahtumaan luoksenne.
5 Toimittajat seuraavat somea – rakenna mediasuhteita sielläkin
Toimitusten resurssit ovat pienentyneet radikaalisti viime vuosina. Toimittajilla ei ole mahdollisuutta lähteä kaikkiin kissanristiäisiin, mutta uutisnostoja tarvitaan silti aina! Moni media ja niiden toimittaja on aktiivisesti läsnä muun muassa Twitterissä bongaten sieltä signaaleja mielenkiintoisista aiheista. Ennakkotiedottamalla osallistumisestanne ja mahdollisesta ”suuresta” uutisesta sosiaalisessa mediassa voi viestinne osua hyvin toimittajienkin silmiin. Ja kas, hän saapuu paikalle tai ainakin ottaa teihin yhteyttä! Muista myös seurata organisaationne ja toimialanne keskeisiä medioita ja toimittajia ihan muutenkin. Mediasuhteiden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä!