Juttelin tällä viikolla erään yrityksen edustajan kanssa heidän sosiaalisen median liikkeellelähdöstä. Vielä he eivät siellä olleet, mutta kovasti miettivät, että “mitä jos”. He pohtivat kovasti sitä, mikä on se juju, miksi siellä somessa hekin olisivat? Ja mitä, jos tulee paskaa niskaan?
Nuorisoa kiinnostava sisältö ei innosta setiä ja tätejä, mutta on juuri sitä, mitä alle kolmekymppinen haluaa nähdä, kuulla tai lukea. Nuorisoa kiinnostaa some erityisen paljon, mutta kiinnostaako mikään muu? Ylen nuorisomedioiden päällikkö Antti Hirvosen mukaan myös uutisjournalismi on nuorison agendalla edelleen. Mitä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen pitäisi nuorison kiinnostuksen kohteista ymmärtää?
Tehokas tiedote on aina ensisijaisesti medialle kohdistettu kokonaisuus. Kun haluat jakaa tiedotteesi somessa siten, että median lisäksi joku muukin innostuu siitä, ota ensin selvää somepalveluiden eroista ja yhtäläisyyksistä. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn – samanlainen tyyli ja saate eivät toimi kaikkialla.
Nuorisoa kiinnostava sisältö ei innosta setiä ja tätejä, mutta on juuri sitä, mitä alle kolmekymppinen haluaa nähdä, kuulla tai lukea. Nuorisoa kiinnostaa some erityisen paljon, mutta kiinnostaako mikään muu? Ylen nuorisomedioiden päällikkö Antti Hirvosen mukaan myös uutisjournalismi on nuorison agendalla edelleen. Mitä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen pitäisi nuorison kiinnostuksen kohteista ymmärtää?
”Tyhmä ei ole se, joka joka pyytää liikaa, vaan se, joka maksaa.” Sosiaalisen median käytössä vanha sananlasku taipuisi ehkä niin, että ”Tyhmä ei ole se, joka pyytää apua, vaan se joka nillittää osaamattomana yksin.” Lue lisää
Kiinnostava mediatiedote herättää median ruokahalun. Tiedotteiden lähettäminen ei saa kuitenkaan koskaan olla pelkkää kalastamista ilman selviä päämääriä. Mainonnalla voi kovalla rahalla saada paljonkin tuloksia lyhyessä ajassa. Mediatiedotteiden kanssa nopeita voittoja on vain hyvin vähän tarjolla. Toisaalta kärsivällinen, säännöllinen ja sisällön laadusta kiinnipitävä mediaviestintä tuottaa tuloksia ja on myös kustannustehokasta. Lue lisää
Hyvä Twitter-tili ei synny itsestään. Ei riitä, että perustat tilin ja jäät vain odottelemaan suurta someihmettä. Kaikissa somepalveluissa ihmiset ovat tärkeitä. Twitterissä henkilöstön tilien tuki yhteisön tileille on erityisen tärkeää. Onneksi Twitterissäkin vaivannäkö yleensä palkitaan. Jokainen yhteisö voi saavuttaa Twitterillä ainakin kolme selvää hyötyä. Lue lisää
Parempi tiedote tuo sinulle ja yhteisöllesi enemmän näkyvyyttä mediassa. Jos tiedotteesi päätyvät toimittajien roskakoreihin jo heti kättelyssä, teet aivan turhaa työtä. Pelkällä tekstillä et enää pärjää, vaan moderni mediatiedote sisältää paljon muutakin. Tiedätkö sinä, millaisia tiedotteita medialle kannattaa lähettää ja miten? Lue lisää
Tehokas video on eräs parhaiten toimivista markkinoinnin ja viestinnän välineistä, mutta vain suunnitelmallisesti käytettynä. Mitä useampaan paikkaan videosi jaat, sitä parempi. Jos kuitenkin julkaiset videosi vain yhdessä paikassa, niin se paikka on aina YouTube. Fiksu jakelu- ja markkinointisuunnitelma vie joka tapauksessa videosi juuri sinun kannaltasi tärkeimpien kohderyhmien nähtäväksi. Lue lisää
Hyvä lehdistötiedote eroaa etuliitteensä lisäksi hyvästä mediatiedotteesta myös monelta muulta osin. “Lehdistö” on Kekkosen ajan ja printtimaailman termi, mutta “media” pitää sisällään hyvin paljon enemmän. Termien lisäksi ovat vuosien varrella muuttuneet myös hyvien tiedotteiden otsikot, sisällöt ja jakelutavat. Eniten ovat kuitenkin muuttuneet tiedotteiden tekijöiden osaamisvaatimukset. Lue lisää