-
Viestintästrategia ja vuosisuunnitelma ovat aina vaivan väärtti
•
Tuntuuko sinustakin, että kaikki muuttuu koko ajan? Algoritmit muuttuvat melkein päivässä ja kohdeyleisöt hyppivät kanavasta toiseen. Uutisetkin saa somesta ennen kuin ne päätyvät virallisiin medioihin. Tällä menolla viestintä saattaa helposti tuntua epätoivoiselta takaa-ajolta. Näin ovat ainakin asiakkaani minulle huokailleet.
-
Viestijä, uskalla improvisoida
•
Inspiraatiota etsimme lähes kaikki aina silloin tällöin, mutta improvisaatio on monelle kauhistus. Tekojamme säätelevät sosiaaliset normit ja suunnitelmat, joten erilailla tekeminen tai uudella tavalla toiminen voi jopa pelottaa. Siltikin – uskalla improvisoida, sillä erityisesti viestintä on täynnä mahdollisuuksia!
-
Vuosikello on viestijän luottokaveri
•
Uusi vuosi odottaa jo kulman takana. Viestintä- ja markkinointiyksiköissä käy kuhina, kun mietitään mitä, milloin, kuka ja miten kaikki tehdään? Tekemisten aikataulutus ja ideoiden listaaminen vuosikelloon on iso apu: se antaa näkemystä yksittäisten sisältöjen ja kampanjoiden osuvuudesta kokonaisuuteen ja asetettuihin tavoitteisiin.
-
Kun mietit ulkoistettua viestintäapua – huomioi nämä
•
Nykyajan nopeatempoisessa maailmassa organisaatioiden on tärkeää viestiä selkeästi ja tehokkaasti. Ulkopuolinen viestinnän ammattilainen voi toimia korvaamattomana kumppanina tässä tehtävässä. Varsinkin, kun kumppanin kyky, motivaatio ja asenne resonoivat tarpeisiisi.
-
Viestijä, ajattele toimittajaa asiakkaana
•
Toimiva yritysviestintä edellyttää hyviä ja avoimia suhteita eri sidosryhmiin. Myös toimittajiin, joita kannattaa mediasuhteiden rakentamisessa ajatella tärkeinä asiakkaina.
-
Millä saisin median huomion?
•
Kyky tehdä uutisia on taitolaji. Lähes jokainen tiedote voi olla uutinen. Siksi tehokas keino on ymmärtää uutistyön logiikka ja hyödyntää sitä organisaation päivittäisessä viestinnässä.
-
Joko teit LinkedIn-profiilisi uudenvuodenhuollon?
•
Uuden vuoden alkaminen näkyy selvästi LinkedInissä. Monella on vaihtunut työpaikka, tai tutuille verkostossani on tapahtunut muita uusia asioita elämän- ja urapolulla. Tietoja päivittäessä on hyvä katsoa koko profiiliaan uusin silmin.
-
Viestijä, iskikö kriisi – mitä sanoo kriisiviestinnän suunnitelmanne?
•
Kriisiviestinnässä on tärkeää olla nopea. Muista kuitenkin maltti, jotta pääviestit tilanteesta eivät synnytä uusia ongelmia. Muista myös huomioida erilaiset kohderyhmät; kriisiviestintää ei tehdä mediaa varten.
-
Pääsittekö mediaan – mutta juttu onkin täynnä virheitä
•
Uutistyö perustuu kansalaisten oikeuteen saada tietoa, ja se on keskeinen osa sananvapautta. Sananvapauteen kuuluu myös vahvasti vastuu, joten toimittajan velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen. Niin toimittajalle, yleisölle kuin jutun kohteelle on tärkeää, että uutisen tiedot on tarkistettu mahdollisimman hyvin.
-
Ansaittu media houkuttaa – tarjoa toimittajalle uunituoretta asiaa tiedotteella
•
Medianäkyvyys on yksi viestinnän yleisimmistä tavoitteista. Ihan jo siksi, että ansaittu medianäkyvyys on uskottavampaa ja siten vaikuttavampaa kuin vastaavan viestin välittäminen omissa kanavissa tai mainonnalla.